خانه / منظور از فرمان سه حالته چیست؟

منظور از فرمان سه حالته چیست؟

فرمان سه حالته یا الکتریکی آپشنی برای قابلیت انتخاب عملکرد فرمان در شرایط مختلف بر روی فرمان خودروهایی  که دارای سیستم فرمان الکتریکی یا EPS باشند. این نوع فرمان به راننده این امکان را می دهد که در سه حالت نرمال ، کامفورت و اسپرت بتواند رانندگی کند. این عملکرد با کمک یک دکمه بر روی فرمان قابل تغییر می باشد. و حالت انتخابی آن در صفحه نمایش پشت آمپر نمایش داده می شود. این سیستم در فرمانها رانندگان را قادر می سازد تا حساسیت فرمان را طبق شرایط جاده و سرعت خودرو تنظیم نماید.

منظور از فرمان سه حالته چیست؟ 1

حالت کامفورت و اسپورت:

حالت کامفورت باعث روان و نرم شدن فرمان خودرو در رانندگی می شود. و  خودرو بسیار نرم و با تنش کمتری حرکت کند. که در این صورت استهلاک خودرو و آسیبهایی که به اتاق ماشین وارد می اید کمتر باشد. حالت اسپورت وقتی  که فعال می شود تغییراتی در خودرو اعمال می کند.

این دکمه زمانی استفاده میکنیم که خودرو در سرعت بالا رانندگی می کنید وفرمان خودرو کمی سفت تر می شود.

منظور از فرمان سه حالته چیست؟ 2

در این حالت خودرو چابک و کارایی چندین برابری دارد. در این حالت دنده زود عوض میشود و گیر بکس سریع واکنش پیدا میکند. صدای اگزوز عوض می شود و میزان سوخت رسانی افزایش می یابد. این آپشن زمانی به کار می آید که خودرو در سرعت بالایی قصد حرکت دارد .

انواع سیستم فرمان ها:

سیستم فرمان مکانیکی :

این سیستم شامل دنده شانه ای و پینیون که پینیون با حرکت دوار ، غربیلک فرمان را به دنده شانه ای منتقل می کند و دنده شانه ای با حرکت خطی ، واکنشی به مفصلها وارد می کند و از این طریق به چرخ خودرو تاثیر می گذارد.

سیستم فرمان هیدرولیکی:

این سیستم که برای کاهش خشکی و نرمی فرمان و همچنین افزایش ایمنی درست شده است از قدرت موتور خودرو هم استفاده می کند. این سیستم مصرف انرژی بیشتری را در پی دارد و برای نصب آن به پمپ هیدرولیک ، شیرهای کنترل ، لوله های رابط ، سیلندر و تسمه نیاز دارد.

سیستم فرمان الکتریکی یا فرمان سه حالته یا EPS:

این سیستم به افزایش سرعت و حفظ تعادل خودرو در انحرافات کمک بزرگی کرد. لازم است بدانیم این سیستم از نیروی موتور استفاده می کند

قسمت های مختلف فرمان الکتریکی یا فرمان سه حالته یا EPS :

جعبه فرمان :موقعی که غربیلک  به حرکت در می اید گشتاور به پینیون منتقل میشود که موجب حرکت شفت می شود و پینیون می چرخد تا اینکه گشتاور و نیروی مقابل آن برابر گردد.

موتور DC:

این موتور نیروی فرمان را برای پیچیدن فراهم می کند. با کمک برد الکترونیکی فرمان زاویه چرخش موتور را ارسال می کند

نکته: در زمانی که  کالیبره فرمان بهم میریزد در واقع با دیاگ آی سی برد را برنامه ریزی می کنیم.

سنسور زاویه:

سنسورها پیچش میل پیچشی را دریافت کرده و گشتاور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. همچنین نیروی موتور DC را فراهم می کند.

کنترل یونیت:

این کنترل سیگنال ها را از سنسورهای مختلف دریافت میکند. همچنین خطاهای ECU را ذخیره و سیستم EPS را از مدار خارج می کند. تا در حین رانندگی دچار مشکل نشویم

طریقه کارکرد فرمان سه حالته یا الکتریکی:

در سیستم فرمان الکتریکی ، تنها یک جعبه فرمان از یک میل دندانه دار و یک موتور الکتریکی که روی میل فرمان بسته شده تشکیل شده. هنگامی که راننده غربیلک را به حرکت در می آورد سنسورهای فرمان ، سرعت غربیلک ها را محاسبه  و به کمک ورودی به سنسورهای گشتاور پیچشی؛ کنترل یونیت را تغذیه می کند. سپس کنترل یونیت به فرمان دستور می دهد. و دوباره سنسورهای موجود بر موتور با توجه به میزان چرخش موتور به کنترل یونیت فیدبک می دهد.

مزیت فرمان سه حالته / الکتریکی نسبت به هیدرولیکی :

  1. حذف پمپ هیدرولیک و چرخ
  2. حذف شیرهای کنترل و لوله های رابط
  3. حذف تسمه بین پمپ هیدرولیک و موتور
  4. سبک کردن وزن نسبت به فرمان هیدرولیکی
  5. عدم کمک فرمان در هنگام نبود گشتاور

 


شرکت کارشناسی حافظ خودرو آماده ارائه خدمات کارشناسی خودرو، آموزش کارشناسی وخدمات دیتیلینگ خودرو سرامیک و… می باشد

تلفن تماس: ۰۹۱۲۵۲۸۷۶۳۰

کارشناسی تشخیص رنگ وفنی خودرو درمحل سیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس رسمی دادگستری خودرویی سبک و سنگین
شماره های تماس
اشتراک گذاری
آخرین مطالب

آیا به کارشناس از طرف فروشنده میشه اعتماد کرد؟

کارشناس خودروهای اسنپی!!!

کارشناسی خودروی سنگین دی ماه ۱۴۰۲

استعلام سوابق کشنده ه داف

استعلام پرونده کشنده دافDAF