تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم همان تسمه پلاستیکی و به صورت دندانه ای می باشد، که در داخل موتور قرار دارد و میل لنگ را به میل سوپاپ متصل کرده و وظیفه ی سنکرون کردن حرکت میل لنگ و میل سوپاپ را دارد، به همین دلیل جایگیری درست تسمه تایم از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جا به جا شود زمان باز بودن سوپاپ ها به هم ریخته و موتور دچار اختلال می شود. همچنین میزان سفتی تسمه تایم یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. سفت کردن بیش از اندازه تسمه تایم باعث ایجاده صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان آن میشود.

 تسمه تایم چه موقع تعویض شود؟

به گفته ی کارشناسان آن قدر که تعویض به موقع تسمه تایم اهمیت دارد به طور کلی زمان پیشنهاد شده برای تعویض تسمه تایم توسط شرکت سازنده بین 60 تا 120 هزار کیلومتر ( حداکثر 6 سال پس از زمان تولید خودرو ) میباشد اما برخی زودتر از موعد مقرر نیاز به تعویض پیدا می کنند. عواملی که باعث استهلاک بیشتر و در نتیجه لزوم تعویض تسمه تایم در زمان کمتری میشود مانند : شتاب گیری های ناگهانی ، رانندگی در دورهای بالا ( بالای 4000 هزار دور در دقیقه ) ، حرکت با سرعت زیاد در دست اندازها ، استفاده از دنده معکوس برای کاهش شتاب و سرعت ، رانندگی با دنده نامناسب ( عدم هماهنگی سرعت و قدرت دنده ) ، شل بودن تسمه ، تسمه ی غیر استاندارد، چرب شدن تسمه به دلیل روغن ریزی و غیره ….

عواقب تاخیر در تعویض تسمه تایم

تسمه تایم جزو قطعاتی از خودرو به شمار می آید که باید در زمان معین تعویض شود در غیر این صورت خوردو  هزینه های زیادی خواهد داشت. اگر تسمه تایم به مرحله ای از فرسودگی برسد که دچار پارگی شود در بهترین حالت سبب خاموش شدن خودرو میشود که در این شرایط باید خودرو را با جرثقیل به مکانیکی برد اما در برخی از خودرو ها پارگی تسمه تایم سبب کج شدن سوپاپ ها و شکستگی پیستون می شود.

علائم و نشانه های زمان تعویض تسمه تایم

  • اگر هنگام رانندگی و در دور موتور 2 الی 4 هزار متوجه شدید موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند تسمه تایم را چک کنید. اگر شل شده باشد باعث لغزش می شود و هنگام شتاب گرفتن دور موتور بالاتر می رود که می توانند نشانه هایی از بین رفتن دندانه های تسمه تایم نیز باشد. همانطور که ذکر شد تقریبا هر 60 هزار کیلومتر  نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم میباشد چرا که در مدت زمان استفاده دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها و اختلال در عملکرد تسمه تایم می شود.
  •  درست استارت نخوردن. ممکن است یکی از دلایل آن تسمه تایم باشد.
  • اگر اگزوز خودرو شما نیز دود بیشتری نسبت به همیشه تولید می کند میتواند مربوط به تسمه تایم نیز باشد.

عمر مفید تسمه تایم در برخی از خودروهای رایج به شرح ذیل میباشد

برای مثال تسمه تایم پراید هر 80 هزار کیلومتر

خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 5 ، پژو 405 و رانا هر 60 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارند.

خودرویی مانند تندر 90 هر 45 هزار کیلومتر

پژو 206 تیپ 2 هر 70 هزار کیلومتر

ریو و زانتیا هر 65 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم خواهند داشت.

مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم

حدود پنجاه سال قبل یک موتور شش تایی توسط پونتیاگ به صورت مسطح طراحی گردید. این اولین خودروی آمریکایی ای بود که تسمه تایم از جنس لاستیک داشت. در مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم باید گفت که تسمه های لاستیکی بسیار آرام و بیصدا هستند. اما دچار فرسایش می شوند. و بیشتر خودروسازان توصیه می کنند که تسمه تایم در هر ۸۰ هزار مایل تعویض شود. تسمه تایم به وسیله یک سرس از قرقره ها کار می کند و به وسیله یک سری کشنده به حرکت در می آیند. این کشنده ها هم در زمان تعویض تسمه تایم باید تعویض شوند زیرا آنها هم دچار فرسودگی می شوند. حتی بیشتر مکانیک ها توصیه می کنند تا واترپمپ خودرو هم در همین زمان تعویض شود.

مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم

اما زنجیرتایم هم همان کار تسمه تایم را انجام می دهد اما دارای عمر نسبتا طولانی تری است و برخی از خودروسازان توصیه می کنند در فواصل زمانی معینی ، زنجیرتایم باید تعویض شود برخی از تولیدکنندگان خودرو هستند که معتقدند طول عمر زنجیرتایم برابر طول عمر خودرو می باشد. خوب زنجیر تایم همانطور که مشخص است از جنس فلز است و طبیعتا صدای بیشتری دارد. اما تجربیات نشان داده که در صورت پاره شدن زنجیرتایم صدمات به مراتب بیشتری در مقایسه با پاره شدن تسمه تایم به موتور خودرو وارد می شود. البته پاره شدن تسمه تایم هم صدمات زیادی را به خودرو وارد می کند و در کل از منظر مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم باید گفت که پاره شدن جفتشان هزینه های زیادی را بجا می گذارد منتها پاره شدن زنجیرتایم می تواند صدمات بسیار بیشتری داشته باشد.


صدمات پاره شدن زنجیرتایم به این شکل استه در صورت پاره شدنش، تعویض موتور از صرفه بهتری نسبت به تعمیر آن بهره می برد.

اما در سخن آخر باید اشاره کرد که به احتمال زیاد و در کل زنجیرتایم بهتر است زیرا در موتورهای دارای تسمه تایم دور موتور پایین تری را برای انتقال قدرت از میل لنگ به میل بادامک می باشد. اما زنجیرتایم می تواند قدرت بیشتری را به میل بادامک منتقل کند و همچنین عمر زنجیرتایم بسیار بیشتر است و هزینه نگهداری کمتری هم دارد. و در صورت فشار وارد نکردن زیاد به موتور خودرو، زنجیرتایم دوبرابر تسمه تایم عمر خواهد کرد.

شرکت کارشناسی حافظ خودرو

تلفن تماس : 41256799–021

تلفن همراه : 09125287630

 

کارشناسی رنگ مهندس باغشنی را در اینستاگرام  نیز دنبال نمایید.

هدف از کارشناسی رنگ خودرو بازدید قطعات تعویضی و قطعات رنگ شده ، بازدید شاسی ها ، بازدید اتاق و برش های اتاق و نیم اتاق خودرو می باشد. در کارشناسی رنگ خودرو علاوه بر بررسی تشخیص رنگ شدگی قطعات، بازدید اصالت خودرو و بازدید شاسی ها و چپی بودن یا نبودن خودرو نیز بررسی میشود . هر قطعه ای که رنگ می شود نظیر کاپوت جلو و یا عقب و سقف و درب ها یا گلگیرها در تعیین قیمت خودرو ارتباط کاملا مستقیمی دارند و علاوه برآن در وضعیت خودرو نیز ارتباط مستقیم دارد.