خانه / عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور

عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور

فهرست

[av_textblock size=’16’ font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k4ln89wq’ custom_class=” admin_preview_bg=’rgb(255, 255, 255)’]

اهمیت عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور در کارشناسی خودرو

عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور 1

کارشناسی حافظ خودرو www.hAFEZKHODRO.ir

بازدید موتور شامل :

۱- آب رادیاتور
2- روغن موتور
3- آب باتری
4- وجود ضدیخ در مدارخنک کاری
5- میزان روغن ترمز

 – صداهای موتور :

۱- صدای سوپاپ ها
2- صدای گژنپین
3- صدای یاتاقان
4- صدای زنجیر
5- بلبرینگ ، واترپمپ و آلترناتور

 – عوامل روغن سوزی :

۱- سایش سیلندر
2- ضعیف شدن یا سائیده شدن رینگ
3- شکستگی رینگ
4- بازشدن شیار رینگ روی پیستون

عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور 2 میل لنگ

طراحی و شکل خاص میل لنگ، حرکت رفت و برگشت پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.

علائم خرابی میل لنگ:

۱. شنیدن صدای تق تق شدید از موتور به هنگام گاز دادن، که اصطلاحا به آن یاتاقان زدن می گویند.

۲. قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود.

علت خرابی میل لنگ:

علت خرابی میل لنگ نرسیدن روغن به آن است و در واقع ایراد اصلی در سیستم روغنکاری موتور است.


عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور 2 یاتاقان

یاتاقان ورقه ای به شکل نیم دایره و نازک است که بین “میل لنگ و سیلندر” و “میل لنگ و شاطون” قرار می گیرد.

یاتاقانها با روغن موتور در تماس هستند و وظایف زیر را بعهده دارند:

۱. تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر.

۲. کم کردن اصطکاک بین “میل لنگ” و “سیلندر” و جلوگیری از خوردگی آنها.

۳. کم کردن اصطکاک بین “میل لنگ” و “شاطون” و جلوگیری از خوردگی آنها.

علائم خرابی یاتاقان:

۱. شنیدن صدای تق تق شدید از موتور به هنگام گاز دادن، که اصطلاحا به آن یاتاقان زدن می گویند.

۲. قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود.

علت خرابی یاتاقان : علت خرابی یاتاقان نرسیدن روغن به آن است و در واقع ایراد اصلی در سیستم روغنکاری موتور است.


عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور 2شاتون

شاطون از یک طرف به پیستون و از طرف دیگر به میل لنگ متصل است. شاطون حرکت بالا و پایین پیستون را به میل لنگ منتقل می کند.

لنگ های متحرک میل لنگ، با توجه به شکل و طراحی آنها، حرکت عمودی شاطون را به حرکت دایره ای تبدیل می کند.

علائم خرابی شاطون

معمولا دو نوع خرابی برای شاطون بوجود می آید:

۱. بریدن یا شکستن شاطون: که در این حالت به سیلندر موتور نیز آسیب وارد می شود و موتور کاملا از کار می افتد.

۲. شل شدن پیچ های اتصال “شاطون” به “میل لنگ”، یا خلاصی میله ای که “شاطون” را به “پیستون” وصل می کند (گژن پین): که در این حالت وقتی پدال گاز را به آرامی فشار داده و رها کنیم، صدای لق لق خفیف از موتور شنیده می شود.

علت خرابی شاطون:

خرابی شاطون معمولا به یک یا ترکیبی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

۱. نامرغوب بودن آلیاژ شاطون و قطعات جانبی.

۲. نرسیدن روغن به اتصالات شاطون.

۳. وارد آوردن فشار بیش از حد به موتور.


عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور 2 بوش، رینگ و پیستون

این سه قطعه کنار هم کار می کنند و وظایف زیر را بعهده دارند:

۱. متراکم کردن مخلوط هوا و سوخت (بدون اینکه این مخلوط از کنار پیستون فرار کند) و آماده کردن آن برای انفجار.

۲. جذب بیشترین نیروی حاصل از انفجار (بدون اینکه نیروی این انفجار از کنار پیستون فرار کند) و انتقال آن به شاطون و نهایتا به میل لنگ.

۳. رینگ مانع از ورود روغن موتور به محفظه احتراق می شود.زیرا در اینصورت موتور دچار روغن سوزی شده و دود آبی از اگزوز خارج می شود.

۴. رینگ مانع از انتقال حرارت حاصل از انفجار به روغن موتور می شود.

رینگها حلقه هایی از جنس آلیاژ بسیار مرغوب هستند که تحمل حرارت و فشار بالایی را دارند.

 این رینگ ها به دور پیستون قرار می گیرند و در محفظه بوش به سمت بالا و پایین حرکت می کنند.

علائم خرابی بوش، رینگ و پیستون

مهمترین و متداولترین نشانه خرابی بوش، رینگ و پیستون، روغن سوزی موتور است که در این حالت دود آبی از اگزوز خارج می شود و روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه کم می کند.

اگر علاوه بر خروج دود آبی از اگزوز، صدای غیر عادی در کارکرد موتور وجود داشته باشد، و یا اینکه موتور بد کار کند (تک کارکند)، احتمال شکستن رینگ پیستون را نیز باید در نظر گرفت.

یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن رینگ و پیستون و یا گشاد شدن بوش، کمتر شدن قدرت موتور است.این سه قطعه دائما با یکدیگر در اصطکاک هستند و معمولا بر اثر کارکرد بالای موتور فرسوده می شوند. از دیگر علتهای خرابی این سه قطعه عبارتند از:

۱. وارد آوردن فشار بیش از حد به موتور.

۲. استفاده از روغن موتور نادرست و یا نامرغوب.

۳. در برخی موارد نادر، نشت زیاد بنزین در سر پیستون، باعث خشکی رینگ شده و در نهایت در محفظه بوش خوردگی ایجاد می شود.

۴. استفاده از رینگ نامرغوب می تواند به محفظه بوش آسیب برساند.

۵ . بغل یاتاقانی

بغل یاتاقانی قطعه ای است هلالی شکل، که وظیفه آن تنظیم لقی افقی میل لنگ است. تعداد این قطعه در موتورهای مختلف ممکن است بین ۲ تا ۴ عدد متغیر باشد. محل قرارگیری این قطعه بین بلوک سیلندر و یکی از کَپی های میل لنگ است. این قطعه در سایزهای مختلفی وجود دارد تا بوسیله آن بتوان لقی افقی مجاز میل لنگ را تعیین کرد.

بغل یاتاقانی

علائم خرابی بغل یاتاقانی : شنیدن صدای بسیار خفیف تقه در موتور، هنگام گرفتن یا رها کردن کلاچ.

علت خرابی بغل یاتاقانی : ساییدگی و لاغر شدن آن بدلیل اصطکاک دائم با میل لنگ.

منبع:کارگیک

[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس رسمی دادگستری خودرویی سبک و سنگین
شماره های تماس
اشتراک گذاری
آخرین مطالب
کارشناسی تویتا هایس کمپر

کارشناسی کمپر ون تویوتا هایس برای طبیعت و جهانگردی

7 کارشناسی-ون-وانا-پلاس

کارشناسی کمپر ون وانا ایران‌خودرو

کارشناسی ون هیوندای H350

کارشناسی کمپر ون هیوندای H350

کارشناسی فنی گریدر

کارشناسی قیمت گریدر صفر و کارکرده