خانه / کاربرد کروز کنترل ومزایای آن

کاربرد کروز کنترل ومزایای آن

کاربرد کروز کنترل ومزایای آن 1
حافظ خودرو

کروز کنترل ولیمیتر دریک نگاه:

تعریفی کوتاه از کروز کنترل می توان گفت: کروز کنترل ابزاری است برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو در مقداری که راننده می خواهد تا به رانندگی خود در مسیرهای طولانی ادامه بدهد.

در تعریف لیمیتر می توان گفت که لیمیتر قابیلت محدود کننده سرعت می باشد بدین صورت که با استفاده از این سیستم می توانید برای خودروی خود به دلخواه سقف سرعت تعیین کنید،

و در مواقع لزوم آن را فعال یا غیر فعال نمایید. از لیمیتر بیشتر در جاده های شلوغ و داخل شهر و زمانی که نمی توان از کروز کنترل استفاده کرد استفاده می کنند.

در سیستم کروزکنترل این امکان وجود دارد که راننده در شرایط مختلف سرعت خودروی خود را بدون استفاده از پدال گاز و فقط از طریق کلیدهای واسط تثبیت کند و به مسیر خود ادامه دهد. می توانید راحتی و آسایش را در رانندگی با کروز کنترل تجربه کنید.

موارد استفاده از  کروه کنترل و لیمتر:

سرعت های تعیین شده توسط هر کدام از دو سیستم کروز کنترل و لیمیتر در مسیرهای سراشیبی و سربالایی، وزش باد مخالف و … تغییر نخواهد کرد. سیستم کروز کنترل بدون دخالت راننده و بدون نیاز به فشردن پدال گاز مقدار گاز خودرو را طوری کنترل می کند تا سرعت مورد نظر شما حفظ شود. به عنوان مثال شما در هنگام  رانندگی در آزاد راههای ایران سرعت خودروی خود را به سرعت مجاز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت یا هر سرعتی که خودتان مایل به استفاده از آن هستید برسانید، و سپس کروز کنترل را روشن کنید. پس از روشن شدن کروز کنترل شما می توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

تا خودرو به صورت کاملا اتوماتیک و بر روی سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و …حفظ شود و خودرو با این سرعت انتخابی شما حرکت کند. در این مدتی پاهای شما کاملا آزاد است می توانید استراحت کرده و فقط باید فرمان خودرو در دستان شما باشد و به رانندگی خود با اطمینان ادامه دهید و از رانندگی خود لذت  ببرد. زمانی که شما از لیمیتر استفاده می کنید بر خلاف کروز کنترل استفاد ه از پدال ها در اختیار راننده است و با رسیدن راننده به سرعت از پیش تعیین شده فشردن بر روی پدال گاز هیچ گونه تاثیری ندارد و خودرو بیشتر از سقف تعیین شده گاز نمی خورد.  در نتیجه سرعت شما هیچ افزایشی نخواهد داشت. برای مثال شما می توانید با استفاده ا ز این سیستم سرعت خودرو را در سرعت مجاز تنظیم نمایید تا  دوربین ثبت تخلفات سرعت نتوانند شما را بخاطر سرعت بالا جریمه کنند.

مزایا استفاده از کروزه کنترل /لیمیتر

۱.استفاده ازکروه کنترل/ لیمیتر باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می شود.

۲.استفاده از کروز کنترل /لیمتر سبب استراحت پای شما در مسافرتهای طولانی و در نتیجه این سیستم باعث رفع خستگی شما در رانندگی می شود.

۳.امکان تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف را برای شما بدون استفاده از پدال گاز فراهم می کند.

۴.از سرعت غیر مجاز و ناخوا سته جلوگیری می  کند.

۵.امکان افزایش و کاهش سرعت با  استفاده از کلیدها  واسط  که  رانندگی را برای شما آسان می کند.

۶.امکان استفاده از پدال گاز برای افزایش مقطعی سرعت خودرو نظیر سبقت گرفتن و …

۷.سیستم کروزکنترل قابلیت نصب بدون نیاز به هر گونه تغییر در سیستم برق و مکانیک خودرو و نیز بدون هر گونه برشکاری و سوراخ کاری .

لازم به ذکر است،کروز کنترل در خودروهای با دنده اتوماتیک، با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای با دنده دستی، با فشار دادن پدال کلاچ یا ترمز، از مدار خارج می‌شود که دوباره می توان آن را تنظیم نمود.

ساختار فنی کروز کنترل/ لیمتر:

به این نکته توجه داشته باشید که اگر سرعت شما از ۳۵ کیلومتر بر ساعت کمتر باشد فشردن کیلدهای RES وset اثری ندارد و فقط می توان با استفاده از کلید off/on کروز را روشن و خاموش کرد.

در کروزه کنترل کلیدهای های وجود دارد که هر کدام کارکرد مخصوص بخود را دارد که ما به هر کدام از آن ها اشاره کوتاهی خواهیم کرد.

۱.کلیدCRUISE: از این کلید معمولا برای روشن و خاموش کردن کروز کنترل استفاده می شود. هنگام روشن کردن کروز لامپ ال ای دی نارنجی رنگ زیر این کلید روشن می شود و  یک بوق به مدت نیم ثانیه به معنای روشن بودن کروز شنیده می شود.

۲.کلید SET: از این کلید  برای تثبیت سرعت خودرو و یا افزایش سرعت خودرو استفاده می شود.

۳.کلیدRES: از این کلید برای بازیابی سرعت قبلی و یا اینکه برای کاهش سرعت خودرو استفاده می شود.

۴.کلیدM/LIM: از این کلید نیز برای روشن و خاموش نمودن لیمیتر استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس رسمی دادگستری خودرویی سبک و سنگین
شماره های تماس
اشتراک گذاری
آخرین مطالب

آیا به کارشناس از طرف فروشنده میشه اعتماد کرد؟

کارشناس خودروهای اسنپی!!!

کارشناسی خودروی سنگین دی ماه ۱۴۰۲

استعلام سوابق کشنده ه داف

استعلام پرونده کشنده دافDAF