خانه / بررسی کامل موتور پژو TU5

مزایا و معایب موتور تی یو فایو

موتور تی یو فایو یکی از محبوب ترین موتورهایی می باشد که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور توسط خودروسازان پژو سیتروئن همکاری می کردند ساخته شدند. این موتور به دلیل این که بعد از ساخته شدن تمامی توقعات را رعایت کرد، باعث شد که در میان خودروهای سیتروئن بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی کامل موتور پژو TU5 1
بررسی کامل موتور پژو TU5 2

تغییرات موتور تی یو فایو

یکی از مهم ترین مزیت های موتور تی یو فایو این است که نسبت به موتورهای قبلی دچار تغییرات بسیار زیادی شده و همین موضوع باعث شد که جزء بهترین موتورهای خودرو در ایران شناخته شود. یکی از مهمترین تغییراتی در موتور تی یو فایو ایجاد شده این است که سیستم سوخت رسانی در آن به میزان بسیار زیادی بهبود پیدا کرد و همین موضوع باعث شد که طرفداران آن نسبت به موتورهایی که قبلاً ساخته شده بودند بسیار بیشتر شود. یکی دیگر از تغییرات بسیار مهمی که در این موتور به وجود آمد این است که باز و بسته کردن دریچه سوخت رسانی ایجاد شد و همین موضوع باعث شد که عملیات سوخت رسانی به شیوه راحت تری صورت گیرد.

سوخت رسانی بهتر در موتور تی یو فایو

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از موتور تی یو فایو این است که عملیات سوخت رسانی در آن بسیار بهبود پیدا کرده است. یکی از مهم ترین کارهایی که در موتور تی یو فایو صورت گرفته است این است که برای بهتر کار کردن موتور و همینطور خروج مناسب گاز از آن از یک روند خاص به نام کراس فلو استفاده شده است که باعث می شود تا سوخت از یک طرف وارد خودرو شود و گاز خروجی به راحتی از طرف دیگر خارج شود. این روند باعث می شود که عملکرد موتور به میزان بسیار زیادی بهبود پیدا کند و دوام بیشتری داشته باشد. به همین علت است که امروزه بسیاری از خودروهای ایرانی از این موتور استفاده می کنند.

سایر مزیت های موتور تی یو فایو

در موتور تی یو فایو از یک سیستم انژکتوری خاص استفاده شده است که باعث می شود تا عملیات احتراق به صورتی کاملاً اتوماتیک انجام شود. سیستم انژکتوری که در این موتور مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم ECU انژکتور ME 7.4 بوش می باشد و بدون دخالت و تنظیم این کار را برای خودروی شما انجام می دهد. استفاده از موتور تی یو فایو دارای مزیت های بسیار زیاد دیگری نیز می باشد که از جمله آنها می توان به مواردی از قبیل صدای کم، قدرت فوق العاده بالا، استانداردهای مناسب آلایندگی و همینطور مصرف سوخت مناسب که برای یک موتور می تواند یکی از مهم ترین موارد باشد، شتاب فوق العاده که می تواند با بسیاری از موتورهای قدرتمند رقابت کند و همینطور قیمتی مناسب اشاره کرد که باعث می شود تا موتور تی یو فایو در میان بهترین موتورهای خودرو قرار بگیرد.

عملکرد ناپایدار موتور تی یو فایو

استفاده از این موتور دارای معایبی نیز می باشد که قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از این معایب بپردازیم. یکی از مهم ترین معایبی که استفاده از موتور تی یو فایو دارد این است که استفاده از آن باعث می شود تا گاهی اوقات و معمولاً بعد از دو یا سه سال مشکلات زیادی برای شما ایجاد شود. از جمله واشر زدن موتور، به صورت کلی وقتی که یک موتور دارای عملکرد ناپایداری باشد شما نمی توانید به صورت کامل به آن اعتماد کنید. عملکرد ناپایدار موتور تی یو فایو باعث شده است که معایب دیگری نیز به موتور تی یو فایو اضافه شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

مشکل سوخت رسانی این موتور

همانطور که گفته شد عملکرد ناپایدار موتور تی یو فایو باعث بروز مشکلاتی در خودرو می‌شود که این مورد یکی از مهمترین معایب موتور تی یو فایو است. سیستم توزیع سوخت موتور تیوفایو یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث عملکرد ناپایدار موتور تی یو فایو می‌شود. با اینکه تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفت که سیستم توزیع سوخت موتور تی یو فایو بهبود پیدا کند، با این وجود هنوز هم این موتور در این زمینه دارای ضعف‌هایی می باشد که باعث عملکرد ضعیف موتور tu5 شده است.

سوختن کویل ایگنیشن یکی دیگر از مهمترین معایب موتور تی یو فیو می باشد که باعث عملکرد ضعیف این موتور می شود. شاید بتوان یکی از مهمترین معایب استفاده از موتور تی یو فایو را این مورد دانست که هنگامی که دور موتور به ۴۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد، این موتور به صورت کامل از کار می افتد که همین عامل باعث می شود تا مشکلات بسیار زیادی برای مصرف کنندگان این موضوع به وجود بیاید. به همین علت است که ما این مورد را در میان مهمترین معایب استفاده از موتور تی یو فایو قرار دهیم.

نکات پایانی درباره معایب موتور تی یو فایو

یکی از مهمترین نکاتی که درباره موتور تی یو فایو باید بدانید، این است که  مشکلی که برای دور موتور این موتور به وجود می آید در بسیاری از مواقع قابل کنترل می باشد. معمولاً این مشکل به این دلیل است که سوخت موتور کیفیت لازم را ندارد یا اینکه موتور به صورت مناسبی نگهداری نمی شود. بنابراین در صورتی که قصد داشته باشید این مشکل را در موتور تی یو فایو حل کنید، کافیست با ریختن مقداری محلول مخصوص تمیز کردن انژکتور موتور، به راحتی آن را تمیز کنید تا کارکرد آن را بهبود ببخشید.

یکی دیگر از نکات قابل توجهی که باید توجه لازم را به آن داشته باشید این است که این موتور نسبت به سایر موتورهای داخلی از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. به همین علت است که شما باید نسبت به تعویض روغن مداوم آن اقدام کنید و به صورت دوره ‌ای و منظم روغن آن را تعویض کنید تا کارکرد این موتور را به میزان بسیار زیادی افزایش دهید.

گردآوری: سایت پژو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس رسمی دادگستری خودرویی سبک و سنگین
شماره های تماس
اشتراک گذاری
آخرین مطالب

آیا به کارشناس از طرف فروشنده میشه اعتماد کرد؟

کارشناس خودروهای اسنپی!!!

کارشناسی خودروی سنگین دی ماه ۱۴۰۲

استعلام سوابق کشنده ه داف

استعلام پرونده کشنده دافDAF