خانه / علائم خرابی کاتالیست چیست؟

علائم خرابی کاتالیست چیست؟

به طور کلی کربن منوکسید و هیدرو کربن‌هایی که از سوخت‌های مصرف نشده در خودروها به وجود می‌آید، جزو آلاینده‌های خطرناک محسوب می‌شوند و با گازهای خروجی اگزوز خودرو با مقداری هوا از درون کاتالیزور که دارای فلز اکسیدها است عبور می‌کنند.

و چنین گازهایی از CO و هیدروکربن‌ها به CO2 و H2O تبدیل می‌شود که تا حدودی بی خطر می باشد و در هوا پخش می‌شوند. کاتالیزور با کارکرد مبدل کاتالیزوری در خودرو به عنوان فیلتر مهمی از سیستم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه محسوب می‌شود، اما برخی از مواقع عملکرد آن با مشکلاتی همراه خواهد بود که مالکان وسایل نقلیه باید مراقب سلامت این قطعه مهم باشند.

کاتالیزور خروجی گازهای وسیله نقلیه به شمار می‌رود که امروزه از آن به عنوان مبدل کاتالیزوری در خودروها استفاده قرار می‌شود.

علائم خرابی کاتالیست چیست؟ 1

از شایع ترین علائمی که هنگام خراب شدن کاتالیست رخ میدهد

 

۱️⃣ افزایش ناگهانی مصرف سوخت

۲️⃣ افت شتابگیری

۳️⃣ ممکن است خودروی شما روشن نشود یا بد استارت بخورد

۴️⃣ خودروی شما در تست آلایندگی مردود می شود ( مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال )

۵️⃣ چراغ اخطار ( چک ) در پشت آمپر روشن می شود.

۶️⃣ بد کار کردن خودرو همراه با لرزش در حالت دور آرام

۷️⃣ بوی بد یکی از شایع ترین علائم خرابی کاتالیست می باشد. اگر بویی شبیه تخم مرغ گندیده احساس کردید و به مرور زمان بو بیشتر شد نشانه خرابی کاتالیزور است.

۸️⃣ کاهش دمای کاتالیزور ( با توجه به اینکه بازدهی واقعی کاتالیزور هنگامی است که دمای آن بالا می رود و حتی احتمال دارد تا مرز ۷۰۰ و ۸۰۰ درجه هم نزدیک شود پس کاتالیزوری که پس از مدتی رانندگی و گرم شدن موتور هنوز به دمای ایده ال خود نرسیده باشد معیوب است )

۹️⃣ در صورتی که خودرو کاملا سرد باشد اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدایی شبیه تکان خوردن سنگریزه در داخل آن به گوش برسد نشانه ای از ریختن شبکه های داخل آن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس رسمی دادگستری خودرویی سبک و سنگین
شماره های تماس
اشتراک گذاری
آخرین مطالب

آیا به کارشناس از طرف فروشنده میشه اعتماد کرد؟

کارشناس خودروهای اسنپی!!!

کارشناسی خودروی سنگین دی ماه ۱۴۰۲

استعلام سوابق کشنده ه داف

استعلام پرونده کشنده دافDAF