علائم شاسی آسیبدیده
-
- گیجی فرمان
انحراف دائمی خودرو به یک طرف چه کم و چه زیاد در مرحله اول باید از سیستم چرخ و فرمان (جلوبندی ولاستیک ها)مورد بررسی قرار بگیرد.
زمانی که چرخ و فرمان و تمام زوایای محورها سالم تشخیص داده شد، آن موقع باید به سلامت شاسی شک کرد.تصادف شدید و یا وارد آمدن ضربه سنگین به محور میتواند تأثیر مستقیم در سرشاسی و یا ستون کمک فنر بگذارد که در نتیجه آن خودرو میل به کشیده شدن به یک سمت دارد. این مشکل با رها کردن فرمان و کشش خودرو به یک سو و یا نیاز به اعمال نیرو بر فرمان برای هدایت خودرو در خط مستقیم هنگام حرکت و همچنین لاستیکسایی در محور جلو (یا عقب بستگی به محل آسیبدیدگی) در درازمدت قابل تشخیص است که بسیاری از مواقع با تنظیم زاویه فرمان نیز بهبود نمییابد.
-
- صدا و اصطکاک نامتعارف
بروز صداهای نامتعارف در جلوبندی خودرو، صداهایی که نشان از اصطکاک و یا برهم خوردگی قطعات و سایش غیرمعمول بوشینگهای جلوبندی بخصوص به صورت انحصاری در یک سمت خودرو می باشد که نشان از آسیبدیدگی سرشاسی است. در صورت شدید بودن این ضایعه آسیبدیدگی بوشینگها و صداهای تولیدی هنگام حرکت خودرو با شدت بیشتری نمود پیدا میکند که تأثیر خود را در برهم زدن زاویه حیاتی چرخ و برهم خوردن هندسه فرمان نشان میدهد. همچنین تأثیر برهم خوردگی زاویه چرخ میتواند در چهارشاخ پولوس (در خودروهای محور جلو) و شکستگی آن و یا بریدن خود پولوس تحت فشار زیاد نمود پیدا کند.
-
- جهتگیری گشتاوری
جهتگیری یا انحراف تحت اعمال گشتاور و یا Torque Steer به حالتی گفته میشود که هنگام شتابگیری سریع و پرگاز خودرو میل به انحراف دارد و به یکسو کشیده میشود. جهتگیری گشتاوری پدیده بسیار رایجی است و هنگام شتابگیری سریع در خودروهای قدرتمند و دارای گشتاور بالا و بخصوص خودروهای قدرتمند متحرک جلو به فراوانی حس میشود. اما آنچه باعث میشود هنگام جهتگیری گشتاوری به سلامت شاسی شک کرد، جهتگیری همیشگی خودرو به یک سوی مشخص هنگام هر بار شتابگیری است. اگر خودرو سالم باشد هنگام شتابگیری سریع ممکن است به راست و یا چپ منحرف شود و انحراف آن قابل پیشبینی نیست اما اگر یک طرف شاسی آسیبدیده باشد و این آسیبدیدگی موجب برهمخوردن زوایای چرخ شود، این تغییر زاویه موجب ایجاد اصطکاک بیشتر در قطعات متحرک شده و در نتیجه طرف سالمتر نیروی پیشرانشی بیشتری ایجاد میکند.
-
- پوسیدگی شدید شاسی
شاسی خودرو به دلیل پوشیدهشدن با مواد ضدزنگ معمولا مدت زمان بسیار زیادی را در سلامت بمی باشد، شاسی خودرو به دلیل پیچیدگی طراحی و استفاده از آلیاژهای خاص قطعه یکپارچه و منحصربهفردی به حساب میآید. زمانی که شاسی دچار پوسیدگی شدید باشد میتواند به دلیل خستگی و از دست دادن استقامت در نواحی حساس دچار تنش و تغییر زاویه شود.
مشهورترین روش تعمیر شاسی آسیبدیده عملی با نام شاسیکشی است. شاسی خودرویی که آسیب دیده است دچار انحنا و خمش و یا حتی شکستگی و پارگی میشود. زمانی که آسیبدیدگی به اندازهای شدید است که منجر به تاببرداشتن و ایجاد انحنا در شاسی شود، باید به کمک دستگاههای مکانیزه شاسیکشی و یا تیفورهای مخصوص این کار اقدام به بازسازی انحنای شاسی آسیبدیده کرد. در بسیاری از موارد جزئیتر شاسی دچار ترکخوردگی میشود که تعمیر آن با جوشکاری مخصوص انجام شده و این ترکخوردگی درصورتی که به سرعت ترمیم شود، تأثیری منفی از خود به جا نمیگذارد اما درصورت گسترش وسعت آسیبدیدگی میتواند خستگی و پارگی شدیدتری را در شاسی به وجود آورد.
نکته بسیار مهم در تعمیر شاسی آسیبدیده آن است که ترمیم آسیبدیدگی شاسی در انواع شاسی مستقل بهمراتب سادهتر و ممکنتر است تا در خودروهای دارای شاسی فضایی و یا نوع مونوکوک و یونی بادی. بهصورت خلاصه آسیبدیدگی شدید شاسی در نمونههای مونوکوک هرگز بسان روز اول ترمیم نخواهد شد.
کارشناسی فنی علائم شاسی آسیبدیده توسط کارشناس حافظ خودرو
کارشناسی شاسی خودرو یکی از اجزای حیاتی است که نقش اسکلت اصلی خودرو را ایفا میکند. آسیب دیدگی شاسی میتواند عواقب جبرانناپذیری بر روی ایمنی و عملکرد خودرو داشته باشد. به همین دلیل، کارشناسان حافظ خودرو با دقت و تجربه بالا به بررسی علائم و نشانههای آسیب دیدگی شاسی میپردازند.
نقش کارشناس حافظ خودرو در تشخیص آسیب شاسی
کارشناسان حافظ خودرو با دانش فنی و تجهیزات تخصصی، قادر به تشخیص دقیق آسیبهای وارده به شاسی خودرو هستند. آنها با بررسی دقیق خودرو، علائم ظاهری و عملکردی را مورد تحلیل قرار داده و به تشخیص دقیق مشکل میپردازند.
علائم شاسی آسیبدیده که کارشناس حافظ خودرو به دنبال آن است
- تغییر در هندلینگ خودرو: کشیده شدن خودرو به یک سمت، کاهش فرمانپذیری، ناپایداری در پیچها و لرزش فرمان از جمله مهمترین علائم آسیب دیدگی شاسی است.
- صدای غیرعادی: شنیدن صداهای تقتق، جیرجیر یا کوبیدن در هنگام عبور از دستاندازها یا ناهمواریهای جاده نشاندهنده مشکل در شاسی یا سیستم تعلیق است.
- لرزش بدنه: لرزش بیش از حد بدنه خودرو در سرعتهای بالا یا هنگام ترمزگیری میتواند نشانهای از آسیب دیدگی شاسی باشد.
- نشتی روغن یا سایر مایعات: نشتی روغن از قسمتهای زیرین خودرو ممکن است نشان دهنده آسیب دیدگی شاسی باشد.
- تغییر در ارتفاع خودرو: تغییر ارتفاع یک سمت خودرو نسبت به سمت دیگر یا تغییر کلی ارتفاع خودرو نیز میتواند نشانهای از مشکل در شاسی باشد.
- سایش غیرعادی لاستیکها: سایش یکنواخت نبودن لاستیکها میتواند نشانهای از مشکل در سیستم تعلیق و شاسی باشد.
- تغییر در زاویه چرخها: تغییر در زاویه چرخها نسبت به حالت استاندارد نیز میتواند نشانهای از مشکل در شاسی باشد.
- وجود ترکها یا شکستگیها در شاسی: در صورت دسترسی به شاسی، میتوان ترکها یا شکستگیهای موجود در آن را مشاهده کرد.
روشهای کارشناسی شاسی آسیبدیده توسط کارشناس حافظ خودرو
کارشناسان حافظ خودرو از روشهای مختلفی برای تشخیص آسیب دیدگی شاسی استفاده میکنند:
- بازرسی بصری: بررسی دقیق شاسی از نظر وجود ترکها، شکستگیها، زنگزدگی و تغییر شکل.
- اندازهگیری ابعاد شاسی: مقایسه ابعاد شاسی با ابعاد استاندارد برای تشخیص انحرافات احتمالی.
- آزمایش با دستگاههای تشخیصی: استفاده از دستگاههای تشخیصی برای اندازهگیری میزان انحراف شاسی و تشخیص نقاط آسیبدیده.
- آزمایش رانندگی: ارزیابی عملکرد خودرو در شرایط مختلف رانندگی برای تشخیص مشکلات هندلینگ و پایداری.
اهمیت کارشناسی دقیق شاسی
تشخیص دقیق آسیب دیدگی شاسی بسیار مهم است زیرا تعمیر نادرست یا تعویق در تعمیر آن میتواند عواقب جبرانناپذیری برای ایمنی سرنشینان و خودرو داشته باشد.
نکات مهم
- مراجعه به کارشناس مجرب: برای تشخیص دقیق آسیب دیدگی شاسی، بهتر است به یک کارشناس حافظ خودرو مجرب مراجعه کنید.
- تعمیر به موقع: در صورت تشخیص آسیب دیدگی شاسی، هر چه سریعتر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.
- تعمیرات تخصصی: تعمیر شاسی یک کار تخصصی است و باید توسط افراد متخصص انجام شود.
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، حتماً به یک کارشناس حافظ خودرو مراجعه کنید تا خودرو شما به طور دقیق بررسی شود.