خانه / همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (۴WD و AWD) و تفاوت های آن ها

کارشناسی خودرو و نکات مهم قبل خرید[av_textblock fold_type=” fold_height=” fold_more=’ادامه مطلب’ fold_less=’کمتر بخوان’ fold_text_style=” fold_btn_align=” textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-desktop-font-size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” fold_overlay_color=” fold_text_color=” fold_btn_color=’theme-color’ fold_btn_bg_color=” fold_btn_font_color=” size-btn-text=” av-desktop-font-size-btn-text=” av-medium-font-size-btn-text=” av-small-font-size-btn-text=” av-mini-font-size-btn-text=” fold_timer=” z_index_fold=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=” sc_version=’1.0′]

معنای کلی هر دو عبارت AWD و ۴WD این است که قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو منتقل می شود و اتومبیل به حرکت در می آید. در خودروها از عبارت AWD و در برخی جاها از عبارت ۴WD استفاده می شود؟ اگر مفهوم هر دو کلمه یکسان است، چرا از دو عبارت متفاوت برای بیان آن ها استفاده می شود؟

همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 1

بررسی سیستم‎های AWD و ۴WD

 بررسی انواع طبقه بندی خودروهای چهار چرخ محرک پرداخته شده است.

۴WD

این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD می با شد  و برخی اوقات آن را ۴×۴ هم می‌نامند. در اینگونه خودروها قدرت به دف عقب یا جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل می‌شود. وظیفه اصلی جعبه دنده انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است.

در داخل این جعبه انتقال مجموعه‌ای از چرخ دنده همانند گیربکس می باشد. موقعی که قدرت توسط این جعبه تقسیم می‌شود، ضمانت می‌کند که هر چرخی با سرعت برابر در حال گردش است. این برابر بودن سرعت های دورانی چرخ‌ها مشکل بزرگی هنگام دور زدن خودرو ایجاد می‌کند. همان طور که می‌دانید در هنگام پیچیدن در یک پیچ، تایر داخلی سرعت کمتری نسبت به تایر بیرونی دارد.

قفل شدن دیفرانسیل  باعث می‌شود خودرو با شعاع بیشتری دور بزند و قطعا خطرناک می‌باشد.

از این سیستم انتقال قدرت، به اسم ۴*۴ نیز نام برده شده است که برای رانندگی در خارج از جاده اصلی بکار برده می شود.

در این سیستم انتقال قدرت توسط دیفرانسیل بین محور عقب و جلو با سطح مساوی تقسیم می شود. خودروهای مانند جیپ اولین خودروهایی شخصی با این سیستم بودند که برای رانندگی در مسیرهای سنگلاخی و پر از دست انداز مناسب به نظر می رسیدند، که البته مشکلاتی هم دارند.

بدلیل تقسیم قدرت به صورت مساوی بین چرخ ها، در این سیستم چهار چرخ با یک سرعت یکسان می چرخید و همین موضوع باعث ایجاد مشکل می شد، مخصوصاً در پیچ ها که ضمن ایجاد فشار به موتور، چرخها را نیز با مشکل مواجه می نمود.

بنابراین سیستم ۴WD نمی توانست یک سیستم دائمی برای خودرو باشد و با تغییر مکانیکی و الکترونیکی در مواقع خارج از جاده مثل زمین های دارای گل و لای و برف از آن استفاده میشد.

این سیستم کمی بهینه سازی شد و اکنون با نام چهار چرخ متحرک یا ۴wheel Drive شناخته می شود.

  • تفاوت اصلی این سیستم و سیستم قدیم ۴WD در داشتن یک دیفرانسیل اضافی است که موجب می شود قدرت در بین چرخ ها تقسیم شود و می توان با اینگونه ماشین در جاده ها با سرعت بالا رانندگی کرد، که البته توصیه نمی شود. در این سیستم نیاز به بکارگیری اهرم یا دکمه ای برای تغییر سیستم انتقال قدرت است. پیشنهاد می گردد حداکثر سرعت خودرو در این حالت رانندگی یعنی چهار چرخ متحرک از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بیشتر نشود.

انواع چهار چرخ محـرِک

سیستم ۴WD مدت زیادی است که ابداع شده و انواع متنوعی از آن به بازار آمده است که همه آنها با همین نام شناخته می‌شوند، اما در واقع موارد استفاده آنها متفاوت است.

Part Time 4WD

سیستمی است که در آن، فقط می‌توان برای مدتی معین از چهار چرخ محرک استفاده کرد. این نوع سیستم ۴WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسائط نقلیه برای حمل بارهای سنگین‌تر و یا حرکت در شرایط نامساعد جاده‌ای ساخته شده است. از این سیستم، فقط می‌توان در شرایط نامساعد جاده‌ای و نه در جاده‌های مسطح و خشک بهره‌برداری کرد، لذا واضح است که این سیستم برای انجام کارهای سخت و سنگین ساخته شده است. در جاده‌های هموار، می‌توان وسیله نقلیه را در حالت ۴WD قرار داد.

حالات قرار گرفتن دنده:

حالات قرار گرفتن دنده عبارتند از: ۴WD Hi, 2WD و ۴WD LO. این سیستم برای استفاده در مکان‌های بدون جاده عالی است و هنگامی که همزمان با قفل دیفرانسیل به‌کار گرفته شود، بیشترین کارایی را خواهد داشت (جیب ویلیز ۱۹۴۲).

همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 2

در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخ های عقب متحرک هستند. چهار چرخ خودرو زمانی فعال می شود که راننده، این حالت را انتخاب نماید. چنین خودروهایی، دیفرانسیل مرکزی ندارند؛ ازاین رو هنگامی که حالت چهار چرخ فعال می شود، محورهای جلو و عقب به یکدیگر قفل می شوند و گردش آن ها با سرعت یکسان است. البته این موضوع در هنگام پیچیدن در سطوح با اصطکاک بالا، مشکلات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل همواره توصیه شده است که رانندگان فقط در هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، از این تغییر حالت به حالت چهار چرخ محرک استفاده کنند.

یادآوری می شود که فعال کردن دائمی سیستم چهار چرخ محرک، به خودرو آسیب می زند


سیستم Part Time 4WD تویوتا

Full Time 4WD

از این سیستم می‌توان همیشه و در تمامی مسیرها از جمله آسفالته استفاده کرد.این سیستم ۴WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسیله نقلیه و کارامدتر کردن ۴WD برای استفاده روزمره ساخته شده است. به این سیستم، ۴WD دائم نیز می‌گویند. استقرار دیفرانیسل اضافی در مجموعه انتقال قدرت وسیله نقلیه، امکان بهره‌برداری دائمی از ۴WD را فراهم می‌سازد. در این سیستم، حالت ۲WD وجود ندارد. با وجود این سیستم، شما اسبی قدرتمند در اختیار خواهید داشت. مزیت استفاده از Full Time 4WD در جاده‌های نامساعد، استحکام بیشتر در حرکت به عنوان یک نکته ایمنی در رانندگی روزانه است.

انواع حالت‌های قرار گرفتن دنده در این سیستم، عبارتند از: ۴WD Hi و ۴WD LO. این سیستم در خارج از جاده و در صورت قابلیت قفل شدن بسیار خوب عمل می‌کند، اما همزمان با قفل محور دیفرانسیل، بهترین عملکرد را دارد.

همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 3

این سیستم، نوع پیشرفته تر سیستم قبلی است؛ زیرا قدرت موتور همیشه در حال انتقال به چهار چرخ خودرو است. خودروهای مجهز به این سیستم، از یک دیفرانسیل مرکزی برخوردار هستند که امکان چرخش چرخ های جلو و عقب را با سرعت های متفاوت فراهم می آورد. ازاین رو، استفاده از حالت چهار چرخ در جاده، آسیبی به خودرو وارد نمی کند. در این سیستم، به دلیل استفاده از دو چرخ مضاعف برای حرکت، کشش خودرو نیز بسیار افزایش یافته و کنترل آن بهتر است. این سیستم در خودروهایی نظیر رنج رور موجود است.

مزایای ( چهار چرخ متحرک)

– بهترین قدرت و سرعت در جاده های ناهموار
– کم کردن مصرف سوخت با خارج شدن از حالت چهار چرخ متحرک
– راحتی سرنشینان

معایب ( چهار چرخ متحرک)

– وزن بیشتر خودرو
– عدم کارایی در همه شرایط
– قیمت بالا


AWD :

تکنولوژی AWD به‌روزتر از ۴WD می‌باشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به ۴WD دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و ۴WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکترونیکی.

در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در واقع از سه دیفرانسیل استفاده می‌ شود. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقال‌یافته تنها به چرخی تعلق می‌گیرد که بیش‌ترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام می‌شود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام می‌شود.

همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 4

عملکرد این سیستم بسیار شبیه عملکرد سیستم چهار چرخ محرک دائم هست؛ یعنی نیرو به طور دائم به چهار چرخ منتقل می شود. اما تفاوت عمده در این است که در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقل می شود به صورت الکترونیکی تحت کنترل کامپیوتر می باشد. بر خلاف سیستم قبلی که مخصوص حرکت خودرو به ویژه خودروهای شاسی بلند در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده است، این سیستم مخصوص حرکت خودروها در جاده است. مکانیسم عمل این سیستم به گونه ای است که می تواند نیروی وارد بر هر چهار چرخ را تنظیم کند.

همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 5

این موضوع باعث می شود تا تسلط روی کنترل خودرو در جاده به ویژه در پیچ ها افزایش یابد. این سیستم معمولاً روی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت وجود دارد که از این میان می توان به آئودی R-8 اشاره کرد.

مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر مشهود است، چون تقسیم توان بر روی هر چرخ انجام می‌شود. کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر می‌شود. بهترین مثال AWD مرسدس بنز AMG E63 است.  این سیستم نمی‌تواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم ۴WD را ایجاد کند. امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد.

سنسورهایی که بر روی هر چرخی وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه بررسی کنند. در خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو یعنی ECU تصمیم‌گیری می‌کند تا اینکه چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود.

نکته: البته سیستم AWD به اندازه ۴WD قوی و تنومند نیست.


Full Time symmetric AWD

این سیستم مشابه ۴WD دائمی می باشد، با این تفاوت که فاقد گشتاور سرعت کم و یا الگوی مسافت کوتاه است. از این سیستم، همواره و در تمامی جاده‌ها از جمله آسفالت می‌توان استفاده شود. این سیستم،  مناسب ترین ایمنی در وسائط نقلیه امروزی است، اما گرچه برای کار سنگین طراحی نشده، باعث ایمن‌تر و دلپذیرتر شدن وسیله نقلیه می‌شود. این سیستم در رقابت برای حرکت در جاده‌های ناهموار، تقریباً بازنده است زیرا تأکید بیشتر بر استحکام و عملکرد آن بوده و بهتر است که در خارج از جاده، کمتر مورد استفاده قرار گیرد (آئودی کواترو ۱۹۸۰ و اکثر خودروهای سوبارو).


Automatic Asymmetric AWD

سیستم اتوماتیک متقارن AWD، ابتدا فقط به عنوان سیستمی مستحکم و قدرتمند ساخته شده بود. از این سیستم می‌توان به طور مداوم در تمامی سطوح از جمله مسیرهای آسفالته استفاده کرد. سیستم AWD به‌طور دائمی عمل نمی‌کند بلکه فقط هنگامی به کار می‌افتد که شرایط تعادل وسیله نقلیه از بین برود. اساساً خودروهای دارای این سیستم، خودروهایی با دیفرانسیل ۲WD و فاقد قابلیت‌های حرکت در جاده‌های نامساعد می باشد. واضح است که این سیستم تنها برای افزایش ایمنی، استحکام و تعادل در حرکت ساخته شده و استفاده از آن در مسیرهای خارج از جاده و جاده‌های ناهموار، توصیه نمی‌شود

همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 6


سیستم AWD تویوتا RAV4

مزیت های AWD :

– افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف
– فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction
– در تمامی اوقات فعال است

معایب AWD :

– مصرف سوخت بیشتر
– افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی
– برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست


۴WD یا AWD

اگر قصد دارید در اکثر موارد در جاده‌های Off-road سیر کنید، یقیناً ۴WD بهترین انتخاب برای شماست. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه می‌کنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده (منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیم‌گیری مورد نیاز را خودرو به صورت هوشمندانه انجام دهد. پس AWD برای این‌گونه افراد مناسب تر است. اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمی‌کنید نیازی نیست که یک خودروی ۴WD تهیه کنید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.

اگر بدنبال خودرویی با توانایی بالا در مسیرهای صعب العبور هستید سیستم شماره یک برایتان پیشنهاد می گردد.

اگر بیشتر رانندگی شما در شرایط زمستانی و برفی است، سیستم دوم AWD پیشنهاد می گردد.

همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 7همه چیز درباره چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها 8


سیستم چهار چرخ متحرک مانع از هرزگردی چرخ ها در شرایط خاص می شود و تاثیر بسزایی روی گشتاور خودرو خواهد داشت. اما این سیستم چگونه عمل می کند؟

ب ام و می گوید Xdrive و ۴MATIC هم نامی است که از سوی مرسدس بنز بر سیستم چهار چرخ متحرک این شرکت گذاشته شده است.

استفاده از  این سیستم در خودرو های سواری، باعث حرکت بهتر در برف و یخ و شروع بهتر حرکت می شود.

این سیستم اولین بار در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. در خودروهای معمولی اگر یکی از چرخ ها به هرزگردی بیفتد، تمام گشتاور بطور خودکار به آن چرخ می رود که باعث درجا زدن خودرو می شود.

نسل جدید

در نسل جدید این سیستم، نیرو از موتور خودرو به دیفرانسیل مرکزی منتقل می شود ضمن اینکه این دیفرانسیل گشتاور را میان دیفرانسیال های جلو و عقب تقسیم می کند.

سیستم به محض آنکه تشخیص داد یکی از محورها به هرزگردی افتاده است و درجا می زند، گشتاور را از آن محور قطع کرده و تمام آن را به محور دیگر انتقال می دهد و چرخ هایی را که هرزگردی می کنند را از طریق ترمزهای ABS متوقف می کند. به این ترتیب از هدر رفتن نیرو جلوگیری می شود.

با این سیستم پایداری خودرو در زمین های لغزنده بالاتر می رود.

بطور معمول در این سیستم ۴۵درصد گشتاور به چرخ های جلو می رود. اما در شرایط خاص این عدد می تواند بین ۳۰ یا ۷۰ درصد باشد. تمام این تغییرات بدون نیاز به دخالت راننده و بطور کاملا خودکار انجام می شود.

سیستم چهار چرخ متحرک دو نوع دارد؛ AWD و ۴WD. نام هر دو نوع به معنای انتقال قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو و حرکت اتومبیل است اما تفاوت هایی هم ین این دو سیستم وجود دارد. ۴WD یا همان ۴*۴ قدیمی تر از نوع دوم است.

[/av_textblock]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ custom_margin=” margin=’0px’ mobile_breaking=” mobile_column_order=” min_col_height=” padding=” svg_div_top=” svg_div_top_color=’#333333′ svg_div_top_width=’100′ svg_div_top_height=’50’ svg_div_top_max_height=’none’ svg_div_top_flip=” svg_div_top_invert=” svg_div_top_front=” svg_div_top_opacity=” svg_div_top_preview=” svg_div_bottom=” svg_div_bottom_color=’#333333′ svg_div_bottom_width=’100′ svg_div_bottom_height=’50’ svg_div_bottom_max_height=’none’ svg_div_bottom_flip=” svg_div_bottom_invert=” svg_div_bottom_front=” svg_div_bottom_opacity=” svg_div_bottom_preview=” border=” border_style=’solid’ border_color=” radius=” column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_direction=’vertical’ background_gradient_color1=’#000000′ background_gradient_color2=’#ffffff’ background_gradient_color3=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ highlight=” highlight_size=” animation=” link=” linktarget=” link_hover=” title_attr=” alt_attr=” mobile_display=” mobile_col_pos=’0′ id=” custom_class=” template_class=” aria_label=” av_uid=” sc_version=’1.0′]

[av_image src=’https://hafezkhodro.ir/wp-content/uploads/2024/01/تذکر-۳۰۰×۶۰.png’ attachment=’16116′ attachment_size=’medium’ copyright=’always’ caption=” image_size=” styling=” align=’center’ font_size=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’left-to-right’ hover=” appearance=” link=’page,3050′ target=’_blank’ title_attr=’کارشناسی خودرو سنگین’ alt_attr=’کارشناس ماشین سنگین’ img_scrset=” lazy_loading=’disabled’ id=” custom_class=” template_class=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=” sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”][/av_image]

[av_image src=’https://hafezkhodro.ir/wp-content/uploads/2023/01/کارشناسی-سواری-۳۰۰×۶۰.png’ attachment=’15876′ attachment_size=’medium’ copyright=’always’ caption=’yes’ image_size=” styling=” align=’center’ font_size=’10’ overlay_opacity=’0.1′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=” animation=’pop-up’ hover=’av-hover-grow av-hide-overflow’ appearance=’on-hover’ link=’page,3050′ target=’_blank’ title_attr=’کارشناسی خودرو’ alt_attr=” img_scrset=” lazy_loading=’disabled’ id=” custom_class=” template_class=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=” sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
کارشناسی خودرو
[/av_image]

[av_headline_rotator before_rotating=’نکات مهم هنگام خرید خودرو کارکرده:’ after_rotating=” multiline=’aviaTBmultiline’ margin=’5′ margin_sync=’true’ align=’center’ custom_title=’#000000′ size=’20’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” tag=’h4′ interval=’3′ animation=’typewriter’ av-small-hide=’aviaTBav-small-hide’ av-mini-hide=’aviaTBav-mini-hide’ alb_description=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=” sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=’rgb(255, 255, 255) none repeat scroll 0% 0%’]
[av_rotator_item title=’خودروی مورد معامله رو قبل از انجام کارشناسی قولنامه نکن ‘ custom_title=’#d65799′ link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’به کارشناسی که فروشنده یا نمایشگاهی معرفی می کند اعتماد نکنید’ custom_title=’#af0000′ link=’post,15942′ linktarget=’_blank’ av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’هروقت دیدید فروشنده عجله در معامله دارد یا بهانه ای جور می کند .با سخت گیری بیشتری معامله کنید’ custom_title=’#eded00′ link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’حتما از ممنوع المعامله نبودن فروشنده در محضرخانه مطمئن شوید’ custom_title=’#d65799′ link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’برای اینکه خرید خوبی داشته باشید، شناخت محل زندگی وشغل طرف مقابل بسیار مهم است’ custom_title=’#83a846′ link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’هرگز بدون کارشناسی خودرو نخرید’ custom_title=’#d65799′ link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’به برگه کارشناسی تاریخ گذشته اعتماد نکنید حتما در زمان انجام معامله ماشین رو خودت ببر کارشناس نشون بده و برگه کارشناسی به روز بگیر’ custom_title=’#33d651′ link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’کارشناسی که فروشنده اعلام میکنه مراجعه نکن و خودت یک کارشناس خوب و با تجربه پیدا کن و ماشینتو کارشناسی کن…’ custom_title=’#7bb0e7′ link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_rotator_item title=’درصورتی که وکالتی خودرو خریداری می کنید حتما در قولنامه ذکر کنید بشرط تعویض پلاک درغیر اینصورت معامله فسق می باشد’ custom_title=” link=” linktarget=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[/av_headline_rotator]

[av_image src=’https://hafezkhodro.ir/wp-content/uploads/2023/01/خودرو-سنگین-۳۰۰×۶۰.png’ attachment=’15874′ attachment_size=’medium’ copyright=’always’ caption=’yes’ image_size=” styling=” align=’center’ font_size=’10’ overlay_opacity=’0.1′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=” animation=’pop-up’ hover=’av-hover-grow av-hide-overflow’ appearance=’on-hover’ link=’page,3957′ target=’_blank’ title_attr=’کارشناسی ماشین سنگین’ alt_attr=’کارشناس کامیون’ img_scrset=” lazy_loading=’disabled’ id=” custom_class=” template_class=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=” sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
کارشناس خودرو سنگین کامیون
[/av_image]

[av_image src=’https://hafezkhodro.ir/wp-content/uploads/2023/01/راهسازی-۳۰۰×۶۰.png’ attachment=’15875′ attachment_size=’medium’ copyright=’always’ caption=’yes’ image_size=” styling=” align=’center’ font_size=’10’ overlay_opacity=’0.1′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=” animation=’pop-up’ hover=’av-hover-grow av-hide-overflow’ appearance=’on-hover’ link=’page,15770′ target=’_blank’ title_attr=’کارشناسی بیل مکانیکی لودر’ alt_attr=’کارشناس معدنی راهسازی’ img_scrset=” lazy_loading=’disabled’ id=” custom_class=” template_class=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=” sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
کارشناس ماشین آلات راهسازی
[/av_image]

[av_image src=’https://hafezkhodro.ir/wp-content/uploads/2023/01/آموزش-کارشناسی-خودرو-۳۰۰×۶۰.png’ attachment=’15873′ attachment_size=’medium’ copyright=” caption=’yes’ image_size=” styling=” align=’center’ font_size=’10’ overlay_opacity=’0.1′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=” animation=’pop-up’ hover=’av-hover-grow av-hide-overflow’ appearance=’on-hover’ link=’page,1933′ target=’_blank’ title_attr=’آموزش کارشناسی ماشین سنگین’ alt_attr=’آموزش کارشناسی کامیون’ img_scrset=” lazy_loading=’disabled’ id=” custom_class=” template_class=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=” sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
آموزش کارشناسی خودرو سنگین کامیون
[/av_image]

[av_partner heading=” type=’slider’ navigation=’dots’ columns=’8′ size=’portfolio_small’ img_size_behave=’no_stretch’ border=’av-border-deactivate’ img_border=” img_border_width=” img_border_width_sync=’true’ img_border_color=” border_radius=” border_radius_sync=’true’ box_shadow=” box_shadow_style=’0px,0px,0px,0px’ box_shadow_color=” padding=” padding_sync=’true’ heading_tag=’h3′ heading_class=” animation=’slide’ autoplay=’true’ interval=’5′ img_scrset=” lazy_loading=’disabled’ av-small-hide=’aviaTBav-small-hide’ av-mini-hide=’aviaTBav-mini-hide’ el_id=” custom_class=” template_class=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’15808′ hover=’کارشناس بی ام دبلیو’ link=’manually,www.bmw.com’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’15804′ hover=’کارشناس خودرو کیا’ link=’manually,https://www.atlaskhodro.com/’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’15812′ hover=’کارشناس هیوندا’ link=’manually,http://hyundai.com’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’15814′ hover=’کارشناسی کشنده اسکانیا’ link=’manually,https://www.scania.com’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’15806′ hover=’کارشناسی کشنده ولوو FH500 530 480 460′ link=’manually,https://www.volvotrucks.com/en-en/’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’15809′ hover=’کارشناس کشنده بنز اکتروس’ link=’manually,https://www.mercedes-benz-trucks.com’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’15802′ hover=’کارشناسی کشنده دافDAF530′ link=’manually,www.daf.com’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_partner_logo id=’3659′ hover=’کارشناس کشنده رنو’ link=’manually,http://renault-truck.com’ link_target=’_blank’ linktitle=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[/av_partner]

[av_slideshow size=’no scaling’ control_layout=’av-control-minimal av-control-minimal-dark’ perma_caption=’aviaTBperma_caption’ conditional_play=” animation=’slide’ transition_speed=’300′ autoplay=’false’ interval=’5′ img_scrset=” lazy_loading=’disabled’ alb_description=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
[av_slide slide_type=’image’ id=’16064′ video=’https://’ mobile_image=” fallback_link=’https://’ title=’استعلام پرونده کشنده داف وارداتی DAF’ video_ratio=’16:9′ custom_title_size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” custom_size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” custom_title=” custom_content=” heading_tag=’h4′ heading_class=” link_apply=’image’ link=’post,16065′ link_target=’_blank’ av_uid=” sc_version=’1.0′]
کشنده داف ۴۶۰ ۴۸۰ ۵۳۰
[/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’15578′ video=’https://’ mobile_image=” fallback_link=’https://’ title=’کارشناس کامیونت’ video_ratio=’16:9′ custom_title_size=’13’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” custom_size=’11’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” custom_title=” custom_content=” heading_tag=’h4′ heading_class=” link_apply=’image’ link=’page,3957′ link_target=” av_uid=” sc_version=’1.0′]
۰۹۱۲۵۲۸۷۶۳۰
[/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’15576′ video=’https://’ mobile_image=” fallback_link=’https://’ title=’کارشناسی فنی موتور گیربکس دیفرانسیل + دیاگ تخصصی’ video_ratio=’16:9′ custom_title_size=’12’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” custom_size=’12’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” custom_title=” custom_content=” heading_tag=’h4′ heading_class=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” av_uid=” sc_version=’1.0′ video_autoplay=” video_controls=” video_mute=” video_loop=”]
۰۹۱۲۵۲۸۷۶۳۰
[/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’15577′ video=’https://’ mobile_image=” fallback_link=’https://’ title=’تشخیص حرفه ای با دستگاه پیشرفته وبروز’ video_ratio=’16:9′ custom_title_size=’12’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” custom_size=’11’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” custom_title=” custom_content=” heading_tag=’h4′ heading_class=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” av_uid=” sc_version=’1.0′ video_autoplay=” video_controls=” video_mute=” video_loop=”]
۰۹۱۲۵۲۸۷۶۳۰
[/av_slide]
[av_slide slide_type=’image’ id=’15579′ video=’https://’ mobile_image=” fallback_link=’https://’ title=’کارشناسی خودرو درمحل’ video_ratio=’16:9′ custom_title_size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” custom_size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” custom_title=” custom_content=” heading_tag=’h6′ heading_class=” link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” av_uid=” sc_version=’1.0′ video_autoplay=” video_controls=” video_mute=” video_loop=”]
۰۹۱۲۵۲۸۷۶۳۰
[/av_slide]
[/av_slideshow]

[/av_one_full]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس رسمی دادگستری خودرویی سبک و سنگین
شماره های تماس
اشتراک گذاری
آخرین مطالب

آیا به کارشناس از طرف فروشنده میشه اعتماد کرد؟

کارشناس خودروهای اسنپی!!!

کارشناسی خودروی سنگین دی ماه ۱۴۰۲

استعلام سوابق کشنده ه داف

استعلام پرونده کشنده دافDAF