علائم خرابی كاتاليست چیست؟

به طور کلی کربن منوکسید و هیدرو کربن‌هایی که از سوخت‌های مصرف نشده در خودروها به وجود می‌آید، جزو آلاینده‌های خطرناک محسوب می‌شوند و با گازهای خروجی اگزوز خودرو با مقداری هوا از درون کاتالیزور که دارای فلز اکسیدها است عبور می‌کنند.

و چنین گازهایی از CO و هیدروکربن‌ها به CO2 و H2O تبدیل می‌شود که تا حدودی بی خطر می باشد و در هوا پخش می‌شوند. کاتالیزور با کارکرد مبدل کاتالیزوری در خودرو به عنوان فیلتر مهمی از سیستم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه محسوب می‌شود، اما برخی از مواقع عملکرد آن با مشکلاتی همراه خواهد بود که مالکان وسایل نقلیه باید مراقب سلامت این قطعه مهم باشند.

کاتالیزور خروجی گازهای وسیله نقلیه به شمار می‌رود که امروزه از آن به عنوان مبدل کاتالیزوری در خودروها استفاده قرار می‌شود.

از شایع ترین علائمی که هنگام خراب شدن کاتالیست رخ ميدهد

 

1️⃣ افزایش ناگهانی مصرف سوخت

2️⃣ افت شتابگیری

3️⃣ ممکن است خودروی شما روشن نشود یا بد استارت بخورد

4️⃣ خودروی شما در تست آلایندگی مردود می شود ( مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال )

5️⃣ چراغ اخطار ( چک ) در پشت آمپر روشن می شود.

6️⃣ بد کار کردن خودرو همراه با لرزش در حالت دور آرام

7️⃣ بوی بد یکی از شایع ترین علائم خرابی کاتالیست می باشد. اگر بویی شبیه تخم مرغ گندیده احساس کردید و به مرور زمان بو بیشتر شد نشانه خرابی کاتالیزور است.

8️⃣ کاهش دمای کاتالیزور ( با توجه به اینکه بازدهی واقعی کاتالیزور هنگامی است که دمای آن بالا می رود و حتی احتمال دارد تا مرز 700 و 800 درجه هم نزدیک شود پس کاتالیزوری که پس از مدتی رانندگی و گرم شدن موتور هنوز به دمای ایده ال خود نرسیده باشد معیوب است )

9️⃣ در صورتی که خودرو کاملا سرد باشد اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدایی شبیه تکان خوردن سنگریزه در داخل آن به گوش برسد نشانه ای از ریختن شبکه های داخل آن است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.