تکنیک های رانندگی آفرود
تکنیک های خاص رانندگی آفرود
یکی از ضروری ترین ملزومات رانندگی آفرود ، جسارت ، سرعت عمل و آمادگی جسمانی راننده و همراهان اوست . مجموع
این عوامل موجب انجام واکنش های مناسب و حیاتی در جلوگیری از واماندگی خودرو و فرار از حوادث ناگوار می شود .
به کارگیری نکات ذیل در رانندگی آفرود مفید و چاره ساز است
-خود را هماهنگ با خودرو بدانید نه اینکه با آن مبارزه کنید.
-در صورت واماندگی ، با گاز دادن شرایط سخت تر شده و احتمال صدمه دیدن خودرو بسیار است ،لذا ضمن حفظ آرامش پیاده
شده و به بررسی و تعین راه حل بپردازید .
-از چرخاندن فرمان در حالت درجا در مواقع گیر کردن خودداری کنید ، زیرا موجب صدمه دیدن مجموعه فرمان و جلوبندی و
آسیب رسیدن به رینگ و تایر می شود .
-خودرو باید همیشه در کنترل باشد و شما تصمیم بگیرید که کجا برود ، نه بر عکس .
-همیشه فرمان را دودستی و محکم بگیرید ، زیرا در غیر این صورت هنگام برخورد تایر با سنگ و شیار ، احتمال فرار فرمان از
دست شما ، گیر کردن انگشتان در داخل فرمان و شکستگی و دررفتگی آنها و مچ دست زیاد است .
-همیشه همراهانی را انتخاب کنید که از لحاظ آمادگی جسمانی ، شناخت خودروهای 4wd و رانندگی آفرود از شما هم بالاتر
باشند تا در مواقع بحرانی منتظر تصمیم گیری شما نبوده ، پیاده شده و با فرمان دادن ، هل دادن و وینچ کشی ،
به شما کمک کنند .
-هرگز با انجام حرکات نمایشی با خودرو مهارت خود را به همراهان اثبات نکنید ، زیرا در صورت صدمه دیدن خودروی شما ، کل
سفر تحت الشعاع قرار میگیرد .
تکنیک های رانندگی آفرود-با شخم زدن بی مورد طبیعت ، راه بازگشت را برای خود و دیگران سخت تر نکنید .
با توجه به شرایط گفته شده ، به شرح شرایط حادثه ساز و نحوه ی واکنش های مناسب در مواجهه با آنها می پردازیم.
عدم تعادل در سربالایی
تنظیم سرعت برای صعود به سربالایی در هر مسیری تعیین کننده خواهد بود ، حال ممکن است به دلیل محاسبات نادرست در
تعیین دنده مناسب ، در میانه سربالایی ، خودرو دچار واماندگی شود . افراد مبتدی در چنین شرایطی دچار ترس و اضطراب
شده و به قصد رهایی سریع از این وضعیت با اضافه کردن گاز ، سبب هرزگی چرخ های جلو می شوند که موجب انحراف
قسمت جلوی اتومبیل به طرفین شده و شرایط را سخت و خطرناک می کند . در این شرایط ترمز کردن مساوی است با
واژگونی خودرو، در بسیاری مواقع خودرو با سرعتی زیاد عقب آمده و پس از ترمز ، احتمال بلند شدن قسمت جلوی آن
و معلق زدن روی سقف زیاد است . در این شرایط بلافاصله گیربکس را دردنده عقب گذاشته و بدون ترمز پایین بیایید .
در صورت انحراف ، با گاز دادن و فرمان دادن موافق انحراف ، کنترل و تعادل خودرو را به حالت ایده آل درآورید . این
شرایط با خودروهای سواری کاملا متفاوت بوده زیرا در خودروهای 4wd مجموعه دنده کمکی سنگین ودنده عقب سنگین
و دنده عقب گیربکس و قفل دیفرانسیل ، اجازه افزایش سرعت از ۵ تا ۱۲ کیلومتر بر ساعت را نمیدهد. به یاد داشته باشید
سرعت عمل و جسارت می تواند شما را از این مهلکه برهاند ، در حالی که ترس و اضطراب ،یقینا جلوی پیشروی شما را
خواهد گرفت .
تکنیک های رانندگی آفرود
عدم تعادل در سرازیری:
اگر در صورت انتخاب نادرست مسیر ، غافل گیر شدن و یا انتخاب دنده نامناسب وارد سرازیری شدید ، چنانچه به جهت کاهش
سرعت گاز را رها کرده و ترمز کنید ( خصوصا افراد مبتدی این کار را می کنند ) به دلیل مقاومت گیربکس و دنده ها در افزایش
سرعت و اینکه در سرازیری تمام وزن خودرو روی محور جلو فشار وارد می آورد ، قسمت عقب منحرف می شود . حال ، باز
هم سرعت عمل چاره ساز است . در چنین شرایطی منتظر وقوع حادثه نمانید و بلافاصله ، بدون ترمز و با انتخاب
سنگین ترین دنده و گاز دادن و فرمان دادن ،به جهت موافق انحراف ، اتومبیل را به وضعیت متعادل و پایدار برسانید . تا پایان
مسیر با تسط بر فرمان و گاز ، از انحراف بعدی جلوگیری کنید .
عدم تعادل در شیب جانبی
در صورت انتخاب مسیرهایی با شیب جانبی ، قبل از ورود می توانید از روش ابداعی مسابقات CAMEL TROPHY استفاده کنید
در این روش خودروهای گروه با وینچ بهم وصل می شوند تا در صورت سر خوردن یکی از خودروهابه داخل شیب ، وزن
اتومبیل های دیگر آن را نگه دارد . اما در صورت عدم ایجاد شرایط برای بکارگیری این روش ، با انتخاب دنده های سبک و
سرعت پایین و ثابت و کم و زیاد نکردن گاز ، به مسیر ادامه دهید .
از حرکات بی مورد فرمان و بر هم زدن تعادل خودرو و ترمز کردن اجتناب کرده و هرگاه احساس کردید اتومبیل در حال واژگونی و سر خوردن به سمت شیب است ، به سرعت فرمان را به سمت شیب چرخانده و با گاز ناگهانی به سمت پایین شیب تعادلخودرو را باز گردانید . البته این روش برای شیب های جانبی با دامنه طولانی است ، در غیر این صورت مسیر دیگری را انتخابکرده و از وینچ بهره گیری کنید . اگر مسیر شیب دار طولانی بود ، باز هم می توانید از روش ابداعی مسابقات کمل تروفی ،یعنی آویزان شدن افراد گروه از خودرو در سمت مخالف شیب ، به جهت افزایش وزن سمت مخالف و جلوگیری از واژگونی استفاده به عمل آورید
عدم تعادل در پرش ها
در رانندگی آفرود پرش یکی از لذت بخش ترین و زیباترین حرکات برای افراد گروه و تماشاگران صحنه ها و تصاویر است .
این شرایط در مواقعی که به صورت ارادی انجام شود قابل کنترل خواهد بود ، اما اگر غیر ارادی بوده و دلیل آن عدم
آگاهی از پستی و بلندی ها در مسیری نا آشنا باشد ، خطرناک و غیر قابل کنترل است .
هنگام رخ دادن پرش فرمان را دو دستی گرفته و خود را به سمت صندلی فشار دهید . کار اصلی شما پس از برخورد با
زمین آغاز می شود . بعد از برخورد با زمین ، تا حفظ کامل تعادل ، فرمان را رها نکرده و خودرو را در مسیر مستقیم
نگه دارید .توجه داشته باشید در صورت عدم استفاده از کمربند ایمنی و حفظ خود در پشت فرمان ، برخورد با سقف ،
فرمان ، ستون ها و رول بار صورت خواهد گرفت که موجب بروز حوادث ناگوار بعدی خواهد شد .
[/av_textblock] [/av_one_full][/av_section]