[av_textblock size=” font_color=” color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=”]
آشنایی با انواع بدنه خودرو
امروزه انتخاب سگمنت خودرو سخت تر شده است. خوروها از لحاظ انواع بدنه به چندین کلاس یا سگمنت مختلق تقسیم می شوند. خودروسازان طیف گسترده ای از محصولات را با انواع بدنه ارائه کرده که در گروه های متفاوتی دسته بندی می شوند. گروه هایی با ابعاد و شکل متمایز که برای سلیقه های گوناگون درنظر گرفته شده اند. برای مثال می توان به خودروهای هاچ بک، شاسی بلند، کوپه و … اشاره کرد.
اتومبیل های شهری (City cars)
از میکروکارها که بگذریم با کوچک ترین خودروهای حال حاضر بازار یعنی سگمنت اتومبیل های شهری مواجه می شویم. این خودروها بدنه و سپرهای کوچکی داشته و معمولا چرخ ها به ابتدا و انتهای خودرو نزدیک اند و در لبه های شاسی قرار دارند. اصلی ترین مزیت این خودروها این است که بخاطر ابعاد کوچکشان رانندگی با آن ها آسان می باشد. به همین خاطر معمولا این خودروها انتخاب اول کسانی است که برای نخستین مرتبه رانندگی می کنند. پارک کردن خودرو نیز به همین دلیل بسیار آسان است و راننده به گوشه های خودرو اشراف کامل دارد. به خاطر وزن کم و ابعاد کوچک، هدایت این خودروها بسیار راحت صورت می پذیرد و فرمان اصطلاحا سبک و نرم است. فولکس Up ، هیوندای i10 ، پژو ۱۰۸ و BMW i3 از جمله خودروهای کوچک شهری هستند. در بازار آمریکا این دسته از خودروها را با نام Subcompact می شناسند. همچنین در تقسیم بندی رسمی اروپا، این دسته با عنوان خودروهای دسته A یا A-segment شناخته می شوند.
هاچ بک (Hatchback)
گاهی هاچ بک را نیز هاچ بک خانوادگی (Family Hatchback) می نامند. این دسته بزرگ ترین گروه تا قبل از ورود به دسته سدان یا همان سواری های معمول است. جزو حیاتی خودروهای هاچ بک همان صندوق عقب معروفشان است. برای اینکه یک خودرو را از انواع اتاق هاچ بک بنامیم باید که شیشه عقب و درب صندوق عقب یک تکه باشند یعنی درب صندوق هنگام باز شدن شیشه عقب را نیز بالا ببرد. برای استفاده خانواده تنها مشکل این است که باید یا راحتی سرنشینان را درنظر گرفت و یا فضای مناسب برای قرارگیری بار. به سختی می توان هاچ بکی را پیدا کرد که هم فضای زیادی برای سرنشینان داشته باشد و در عین حال محل قرارگیری وسایل هم مناسب باشد. مثلا هوندا Civic هاچ بک جزو هاچ بک هایی است که فضای مناسب و قابل قبولی را هم برای سرنشینان و هم برای قرار دادن بار و وسایل اختصاص داده است. فورد Focus ، فولکس Golf ، مرسدس بنز A-Class از جمله هاچ های معروف هستند.
خودروهای سدان (Sedan-Saloon)
آمریکایی ها به این سگمنت سدان و بریتانیایی ها سالون می گویند. اشکال و ابعاد گوناگونی دارند. سدان ها را اصطلاحا سه تکه یا سه ستونه یا three-box می نامند. یعنی که یک بخش به جلوی خودرو و بخش کاپوت و موتور اختصاص دارد (box 1) ، بخش میانی و اتاق داخل خودرو (box 2) و بخش آخر که به صندوق عقب اختصاص یافته و یک تکه جداگانه حساب می شود (box 3) به همین دلیل خودروهای هاچ بک را دو تکه یا two-box می نامند. طبیعتا این خودروها دارای طول به نسبت زیاد و فاصله دو چرخ عقب و جلو که نسبت به دسته های قبلی بیشتر شده است موجب راحتی بیشتر سرنشینان می شود. این خودروها گاها صندوق عقب کوچکی داشته و ظرفیت کافی را برای آن ها شاهد نیستیم. مرسدس بنز C-Class ، آئودی A4 و خودروهای داخلی نظیر سمند ، پژو پارس و یا خارجی های نظیر Kia سراتو ، هیوندای الانترا و … همپی جزو دسته سدان محسوب می شوند.
خودروهای استیشن (Estate-Wagon)
این گروه از انوع بدنه خودروها را می توانیم ترکیبی از سواری یا هاچ بک بدانیم. فارغ از دسته ای که هستند، تمایل به طول بیشتری دارند. آنجایی که شیشه صندلی های عقب در خودروهای سدان تمام می شود، در استیشن ها این شیشه ادامه پیدا کرده و تا نزدیکی درب صندوق عقب پیش می رود و فضای بیشتری را برای قرار دادن بار و وسایل ایجاد می کند. اولین مزیت این خودروها نسبت به سدان ها، فضای بیشتر صندوق عقب است. سقف امتداد یافته استیشن ها دیگر عامل محبوبیت این دسته است. ولوو V60 ، آئودی A6 Avant و خودروی داخلی نظیر تندر ۹۰ استیشن از جمله اتومبیل های این دسته هستند.
کوپه ۴ درب (Four-door Coupes)
معمولا سدان ها را اگر شکیل تر و جذاب تر درنظر بگیریم، نتیجه اش کوپه های ۴ درب می شود. به همین دلیل خودروسازها امروزه بیش از گذشته به تولید خودروهای کوپه یا سدان هایی که انحنا دارند روی آورده اند. سقف امتداد یافته، ارتفاع کمتر، ظاهر جذاب تر همگی از دلایل محبوبیت و موفقیت کوپه های ۴ درب است. البته کوپه های ۲ درب چندان مثل ۴ درب موفق ظاهر نشده و به خاطر فضای کمی که دارند مناسب خانواده ها نیستند. نکته منفی ممکن است ارتفاع کم این دسته باشد. گاهی افراد بلند قد و حتی با قد متوسط به هنگام نشستن در این خودروها دچار مشکل می شوند. مرسدس بنز CLS ، آئودی A7 و BMW سری ۶ Gran Coupe از جمله خودروهای کوپه ۴ درب هستند. لکسوس LC 500 هم یکی از جدیدترن کوپه های بازار است که البته ۲ درب می باشد.
کراس اوور (Crossover)
یکی از چالشی ترین مدل ها در انواع بدنه که رشد بی نظیری را در دنیا برای آن شاهد هستیم. شاید جالب باشد که بدانید اغلب خودروهایی که به آن ها شاسی بلند گفته می شود، کراس اوور هستند و نه یک SUV. این خودروها نسبت به سدان ها ارتفاع بیشتر و از شاسی بلند ها کوتاه تر هستند. به کراس اوورها در واقع شاسی بلند کوچک هستند. سواری نرم و راحت، ابعاد بزرگ تر، قیمت کمتر از شاسی بلندها و ظاهر نسبتا لوکس آن ها موجب شده است که این دسته به محبوبیت فوق العاده ای برسد. این خودروها بر خلاف باور برخی از افراد، اصلا مناسب آفرود نیستند. هر گردی گردو نیست. اگر کسی به اشتباه با این خودرو به دشت و بیابان و جنگل و کوه بزند فقط خودروی خود را مستهلک کرده و به آن آسیب رسانده است. البته مدل های دو دیفرانسیل آن عملکرد بهتری در شرایط سخت داشته و می توان به عنوان یک خودروی آفرود غیر رسمی مورد استفاده قرارگیرد ولی در کل کراس اوورها مناسب جاده های بین شهری و خیابان های داخل شهر هستند. نیسان Juke ، سیتروئن C4 کاکتوس ، جیپ Renegade ، پژو ۲۰۰۸ و تویوتا C-HR از جمله کراس اوورهای شناخته شده هستند.
شاسی بلند (SUV)
تفاوت چندانی بین سگمنت شاسی بلند و کراس اوور وجود ندارد. SUV ها بزرگ تر و قدرتمند تر بوده و از فضای بیشتری را برای سرنشینان و حمل بار برخوردارند. بر خلاف خودروهای آف رود یا چهار چرخ متحرک (۴×۴) ، SUV ها کماکان خودروهایی مخصوص جاده های بین شهری و خیابان هستند. به دلیل کنترل پذیری خوب و پایداری بالا، مناسب بزرگ راه ها نیز می باشند. SUV ها حداقل خودرویی هستند که برای شرایط جاده ای سخت و ناهموار نظیر بیابان و مسیرهای صعب العبور قابل قبول می باشند. ولی مجدد یادآوری می شود که هنوز ما با یک خودروی چهار چرخ متحرک آف رود رو به رو نیستیم. این خودرو مناسب کسانی است که هم قصد رفت و آمد به مسیرهای دشوار را دارند و هم می خواهند در خیابان های شهر رانندگی نمایند. Kia سورنتو ، نیسان X-Trail ، مرسدس بنز GLE از جمله شاسی بلندهای بازار هستند.
خودروهای چهارچرخ متحرک و آف رود (۴×۴ and off-roader)
این خودروها مخصوص مسیرهای سخت و صعب العبور هستند. ماشین های که می توان با آن ها به دل کوه و بیابان و جنگل زد. خودروهای آفرود بسیار قدرتمند بوده و تنها وسیله ای هستند که می توانند پاسخ گوی هر جاده و هر مسیری با شرایط گوناگون باشند. ابعاد بزرگ آن ها این اجازه را می دهد که تعداد زیادی سرنشین به همراه مقدار زیادی بار و وسایل را در خود جای دهند. مصرف سوخت این دسته نسبتا بالا بوده و به دلیل وزن زیاد چندان چابک و چالاک نیستند. لند روو Discovery ، تویوتا Land Cruiser و کادیلاک Escalade از جمله شاسی بلندهای مشهور هستند.
GT یا گرند توریسمو (Grand Tourer – Grand Turismo)
خودروهای گرند تور بزرگ تر و قدرتمند تر از کوپه هستند. ظاهر نسبتا لوکس و قیمت گران از ویژگی های دیگر خودروهای گرند تور است. برای مثال بنتلی Continental GT به اندازه یک رنج روور عریض و گران قیمت است. اصلی ترین ویژگی اتومبیل های GT را در پیشرانه آن ها می بینیم. موتورهایی بسیار قدرتمند که البته مصرف سوخت را نیز بالا می برند. کلاس بندی خودروهای ساخت داخلی [/av_textblock]