تکنولوژی روز خودرو

کلاهبرداران خودرو بیشتر درکدام مناطق خودرو کلاهبرداری می کنند؟ 1

کلاهبرداران خودرو بیشتر درکدام مناطق خودرو کلاهبرداری می کنند؟

کلاهبرداران خودرو بیشتر درکدام مناطق خودرو کلاهبرداری می کنند؟(بسیار مهم)

مناطق مهم کلاهبرداران درکجاهای تهران می باشد؟

سواستفاده از کارشناسان واقعی!!!

با بیشتر شدن قیمت خودرو، و هزینه انتقال  به دنبال آن هزینه فسخ قولنامه نیز افزایش یافته و این موضوع برای افراد کلاهبردار که قصد سوءاستفاده و اخاذی دارند به یک دست مایه تبدیل شده.
در عرف خرید و فروش خودرو کاملاً عادی است که خریدار زمانی را برای کارشناسی خودرو و یا تست خودرو از فروشنده درخواست میکند و قانون هم با این مساله مشکلی ندارد. اما مسائله اینجاست که در این میان خلاءهای قانونی وجود دارد که در صورت ناآگاهی خریدار و فروشنده می‌تواند باعث ایجاد گرفتاری برای طرفین شود.

 

کلاهبرداران خودرو بیشتر درکدام مناطق خودرو کلاهبرداری می کنند؟ 2

 

زمانی که می‌خواهید خودرو را بفروشید. معمولاً عرف بر این است که پیش از انتقال سند برای اینکه مطمئن شوید فرد خریدار واقعاً متقاضی خودرو شما هست، بعد از نوشتن قولنامه کتبی، مبلغی را به عنوان بیعانه از وی دریافت می‌کنید و قرار می‌گذارید تا بعد از دریافت بقیه مبلغ، خودرو را تحویل دهید. در قولنامه دستی تنظیم شده بین طرفین به علاوه مشخصات شناسایی و هویتی، وضعیت تصادف و رنگ خوردگی و کارکرد و امثالهم نیز ذکر می‌شود. در این بازه زمانی تا انتقال سند، طرفین به اتفاق خودرو را تحویل پارکینگ می‌دهند و هر نفر یک قبض دریافت می‌کند. این کار در فرآیند خرید و فروش اصطلاحاً به دو قبضه کردن ماشین می گویند. بعد از انجام نقل و انتقالات سند، هر دو طرف معامله با قبض‌های خود به همان پارکینگ مراجعه می‌کنند و خودرو را تحویل می‌گیرند. در این میان هیچیک از طرفین معامله نمی‌توانند به تنهایی خودرو را از پارکینگ خارج کنند.

جدیدترین شگرد کلاهبرداری این است که فرد کلاهبردار در قولنامه اولیه که بین خریدار و فروشنده نوشته شده ذکر می‌کند که قبل از تسویه حساب، خودرو باید مورد کارشناسی قرار بگیرد و اگر اظهارات کارشناس با ادعای فروشنده برابر نباشد، فرد خاطی باید مبلغی که از قبل تعیین می‌شود را به عنوان خسارت فسخ قرارداد پرداخت کند. تا اینجای فرآیند هم هیچ مشکل قانونی و عرفی وجود ندارد. شروع تخلف از جایی است که فرد سودجو با همکاری (کارشناس قلابی و یا نگهبان پارکینگ وسو استفاده از کارشناس واقعی)، ایراد جدیدی را به خودرو وارد می‌کند. در بعضی موارد دیده شده است که از تکنیک ریختن نفت در داخل باک برای تولید دود و یا ایجاد خسارت ناشی از تصادف به صورت ساختگی استفاده می‌شود.

بعد از وارد کردن ایراد عمدی به خودرو، از آنجا که بر اساس قانون و بر پایه قولنامه نوشته شده، اگر خودرو ایرادی بیشتر از آنچه که در قولنامه ذکر شده داشته باشد، فسخ کننده قرارداد موظف به پرداخت خسارت است و هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند بدون رضایت طرف مقابل خودرو را از پارکینگ بدون قبض دوم خارج کند، فرد سودجو با شلوغ کاری و صحنه سازی با دریافت مبلغ ذکر شده در قولنامه به عنوان خسارت، از صاحب ماشین قرارداد را فسخ می‌کند و اجازه بیرون بردن خودرو را با گرفتن قبض دوم می گیرد.

خلأ قانونی اینجاست که فرد خسارت دیده اگر شکایت هم بکند به دلیل تعهدی که در قولنامه داده، محکوم به پرداخت خسارت می‌شود و برای اثبات بی گناهی باید مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن فیلم دوربین‌های مدار بسته و جمع کردن ادله قانونی صرف کند. بنابراین توصیه می‌شود به جای درمان به فکر پیشگیری باشید.

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از بروز اتفاقات این‌چنینی این است که پیش از نوشتن قولنامه و سپردن خودرو به پارکینگ، حتماً از خریدار بخواهید خودرو را توسط فرد یا شرکتی که مورد اعتماد طرفین است کارشناسی خودرو و قولنامه را بر اساس اظهارات کارشناس بنویسید. علاوه بر قولنامه ذکر کنید که خودرو دقیقاً به همان صورتی که به رؤیت خریدار رسید تحویل داده می‌شود. بعد از این کار خودرو را تحویل پارکینگ دهید و با خیال آسوده به سراغ انتقال سند بروید.

با رعایت این مساله ساده می‌توانید از به منفعت رسیدن یک سودجو جلوگیری کنید.

چه مناطقی در تهران بیشتر کلاهبرداران خودرو فعالیت می کنند؟!

خریدارانی که به تهران می آیند برای خرید خودرو بهتر است بدانند کدام مناطق کلاهبرداران فعالیت می کنند، در غرب تهران بیشترین کلاهبرداری درپونک صادقیه وپاسگاه نعمت آباد می باشد ودر شرق تهران نیز در محدوده خاک سفید، استخر، حکیمیه می باشد. تا جای که امکان دارد در خیابان ها معامله نکنید  و در منزل یا محل کار فرد فروشنده با یک کارشناس با تجربه حضور پیدا کنید

 

 

حافظ

مشخصات فنی پژو2008 3

مشخصات فنی پژو2008

مشخصات فنی پژو2008 4

 

تحلیل پژو 2008 NEW ا

 

محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) یک خودروی چندکاره، در کلاس شاسی بلند های، که ویژگی های یک شاسی بلند و محصولات پژو را دارا می باشد.
موتور این پژو بالاترین سطح از موتور هایی است که در رده ی ALLURE، در سطح جهان استفاده شده است، سیستم پیشرانه و انتقال قدرت این خودرو ، بهترین نمونه ی موجود می باشد

بررسی موتور THP165 EAT6:

پژو 2008 جدید ALLURE THP165 EAT6 ، با استفاده از بهترین قطعات و تحت بالاترین استاندارد های کیفیت بین المللی درایران مونتاژ می شود 

پژو2008 جديد بهترین تجربه رانندگی این کلاس را در ایران داراست، زیرا از موتور پیشرفتهTHP165، تکنولوژی ® i-Cockpit (آي.كاك پيت) پژو و نسل جدید پلت فرم بهره می برد.

 

2008

 

 

تجهیزاتی که بر روی این خودرو نصب شده:

 

مشخصات فنی پژو2008 5

مقایسه دو کراس اوور تویوتا ومزدا(تویوتا RAV4 و  مزدا CX-5) 6

مقایسه دو کراس اوور تویوتا ومزدا(تویوتا RAV4 و  مزدا CX-5)

مقایسه دو کراس اوور تویوتا ومزدا(تویوتا RAV4 و  مزدا CX-5)

تویوتا RAV4:

تویوتا اعلام کرده پلت فرم جدید تا 57 درصد استحکام شاسی خودروی RAV4 را افزایش می‌دهد و همچنین با پایین آوردن خودرو، مرکز ثقل آن را کاهش می‌دهد.

خودروی کراس اوور جدید در مقایسه با نسل‌های قدیمی سری خود، فاصله کف خودرو تا زمین-Ground Clearence- بیشتر و ارتفاع کمتری دارد. در مدل جدید، فاصله بین محور چرخ‌های عقب و جلو نیز بیشتر و طول خودرو کمتر از مدل‌های قبلی طراحی شده است. قابلیت فوق الذکر به خودرو کمک می‌کند که با وجود داشتن ویژگی‌های یک اس‌یو‌وی، استحکام بیشتر داشته باشد.

 مزدا CX-5

مزدا در بازار خودروهای کراس ‌اوور حرف ‌های زیادی برای گفتن دارد.

ازار خودروهای شاسی بلند کامپکت مزدا در سال 2012 با خودروی CX-5 وارد این بخش از صنعت خودرو شد. در گذشته نه چندان دور نسل جدید این خودرو در معرض دید عموم قرار گرفت. زمانی که وارد مزدا CX-5 مدل 2019 می شوید، حس یک خودروی لوکس به شما منتقل می شود.

مزدا تصمیم گرفته از المان های موجود در خودروهای گران قیمت برندهای مطرح، در یک محصول با قیمت مناسب استفاده کند. به نظر ما مزدا در حال نزدیک شدن به استانداردهای موجود در خودروهای آکورا و لکسوس است.

کدومش جذابتره ؟

Toyota Rav4 Vs

Mid-size SUV

مقایسه دو کراس اوور تویوتا ومزدا(تویوتا RAV4 و  مزدا CX-5) 7

🔴از نظر طولی
تویوتا 4.61 متر
مزدا 4.55 متر

🔵از نظرعرضی
تویوتا 1.86 متر
مزدا 1.84 متر

🔴از نظر ارتفاع
تویوتا 1.78 متر
مزدا 1.66 متر

🔵پیشرانه ها

تویوتا رو 4 از موتور چهار سیلندر ،2.5 لیتری بهره میبرد که خروجی آن 203 اسب بخار قدرت و 249 نیوتن متر گشتاور است.(البته یک نوع پیشرانه دیگر نیز عرضه شده است.)

مزدا CX-5 از موتور چهار سیلندر ،2.5 لیتری بهره میبرد که خروجی آن 188 اسب بخار قدرت و 252 نیوتن متر گشتاور است.

🔴شتاب 0 تا 60 مایل بر ساعت
هر دو خودرو در 8.1 ثانیه انجام میگیرد.

🔵از نظر وزنی
تویوتا 👈 1662 كيلوگرم
مزدا 👈 1668 كیلوگرم

🔴قیمت مدلهای پایه
تویوتا👈26,970 $
مزدا 👈 26,135$


چک کردن روغن خودرو

طریقه چک کردن روغن خودرو

نحوه صحیح چک کردن روغن موتور

لازم است روغن موتور خودرو در هر هزار کیلومتر بررسی شود . به ویژه قبل از هر سفر طولانی این کار باید حتما جزو برنامه سفر قرار گیرد. در تصویر روبرو Danger به این معناست: شما نیاز دارید سطح روغن موتور خود را بالا ببرید. کلمه correct به این معناست: سطح روغن مناسب بوده و نیازی به افزودن روغن نمی باشد.

چک کردن روغن خودرو
.
❗️توجه به سطح بهینه روغن نتایج زیر را در بر دارد:

۱- کاهش ورود آلاینده های مضر به جو

۲- کاهش ساییدگی زودرس قطعات موتور

۳- افزایش راندمان موتورو کاهش مصرف سوخت

۴- جلوگیری از شکل گیری رسوبات و کاهش زنگ زدگی

به یاد داشته باشید که انتخاب روغن صحیح در عملکرد و عمر موتور خودروی شما بسیار مهم است.

میزان مصرف روغن بستگی دارد به :

۱- نوع خودرو

۲- نحوه رانندگی

۳- وضعیت مکانیکی موتور

۴- وضعیت آب و هوایی: اگر میزان مصرف روغن بیش از یک لیتر در هر ۱۰۰۰ مایل (۱۶۰۰ کیلومتر) باشد باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

روش انجام کار:

💠حداقل ۵ دقیقه پس از خاموش کردن موتور ، سطح روغن خود را چک کنید.

میله اندازه گیری روغن موتور(گیج) را خارج نمایید.

گیج را با یک دستمال تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. چند ثانیه صبر کرده و دوباره آن را خارج نمایید.

سطح گیج را با توجه به علامتهایMIN و MAX چک کنید. اگر سطح روغن پایین تر از MAX باشد باید روغن اضافه نمایید.

🌀کمی روغن اضافه کنید.

☑️سطح روغن را بوسیله گیج دوباره چک کنید و اضافه نمودن روغن را ادامه دهید تا به علامت MAX برسد. توجه داشته باشید روغن به بالاتر از علامت MAX نرسد. گیج را سر جای خود قرار دهید.

سطح روغن را هر ۱۰۰۰ کیلومتر دوباره چک نمایید.

لیسه کشی یا لیسه گیری چیست؟ 12

لیسه کشی یا لیسه گیری چیست؟

لیسه کشی یا لیسه گیری چیست؟

لیسه گیری یا لیسه کشی خودروهای لوکس در (غرب تهران) سعادت آباد غرب تهران

یکی از روش های از بین بردن خراش‌های  بر روی اتومبیل‌ها لیسه‌گیری می باشد. لیسه‌گیری  بخشی از عمل خشگیری بدنه یک اتومبیل هست.  به صورت معمول پوسته بدنه اتومبیل‌ها از سه لایه فلز تشکیل شده‌اند و اگر خط و خش روی بدنه خودرو فقط لایه اول را دچار آسیب کرده باشد، به این نوع خط و خش، خراش سطحی می‌گویند و اگر به خراش بوجود آمده به عمق لایه‌های دوم و سوم برسد، خراش عمیق است.

 

برای رفع هر کدام از انواع خراش‌های لایه های بدنه خودرو، راه و روش خودش را دارد.
لیسه‌گیری معمولا برای رفع خراش‌های عمیق با گستره بالا انجام می‌شود؛در بسیاری از موارد، رنگ خودرو دچار ترک می‌شود و اگر صاحب اتومبیل به سرعت برای ترمیم خراش اقدام نکند، ممکن است قسمتی از رنگ رویه خودرو ریخته و ناحیه آسیب دیده به نقاشی مجدد نیاز پیدا کند. از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم، پس از وقوع حادثه و زمانی که رنگ رویه بدنه خودرو شما هنوز سالم است به یک کارشناس متخصص مراجعه کنید یا می‌توانید با شماره‌های مندرج در وب سایت حافظ خودرو تماس حاصل بفرمایید .

 

لیسه کشی یا لیسه گیری چیست؟ 13

چگونه لیسه کشی بدنه خودرو‌ها انجام می شود؟

در زمانی که بر روی بدنه اتومبیل خراش‌های عمیق وارد ‌شود، ابتدا محل ایجاد خراش را با شوینده مخصوص تمیز کرده و سپس محلی که دچار خط و خراش شده است را زیر نور آفتاب و یا زیر نو فرابنفش قرار می‌دهند تا عمق و مساحت دقیق خراش تعیین شود. در نظر گرفتن کد رنگ خودرو آسیب دیده، اقدام به استفاده از بتونه‌های سنگی و رنگ خشک می‌کنند، این عمل برای پر کردن محل خراش دیده است. در واقع با رنگ خشک یا جامد پر می‌کنند. پس از جذب رنگ توسط بدنه، نوبت به عمل لیسه‌گیری یا لیسه‌کشی می‌رسد؛

 

لیسه کشی یا لیسه گیری چیست؟ 14

در این مرحله متخصصین لوکاپرو با استفاده از لیسه‌های نرم مخصوص خود، اضافات رنگ قرار گرفته در فرو رفتگی خراش را از بین می‌برند. متاسفانه دیده شده است برخی از صافکار‌ها و همکاران از عمل لیسه کشی امتناع می‌کنند و با استفاده از دستگاه پولیش سعی بر پخش کردن اضافات رنگ خشک می‌کنند، این عمل باعث کدر شدن اطراف ناحیه خراش دیده می‌شود این عمل در انجام خشگیری مناسب نیست و لیسه‌گیری یا لیسه‌کشی جزئی از مراحل خشگیری ( خراش‌های عمیق ) است.

 

لیسه گیری یا لیسه کشی خودروهای لوکس در (غرب تهران) سعادت آباد غرب تهران

پولیش‌کاری بعد از لیسه‌گیری

پس از عمل لیسه‌گیری ، نوبت به مرحله پولیش‌کاری بدنه اتومبیل میرسد و باید کاملا خشک باشد تا مواد بکار رفته در فرو رفتگی خراش، پخش نشوند. در نظر بگیرید که پولیش استفاده شده توسط تیم متخصص لوکاپرو، بر اساس نوع رنگ بدنه اتومبیل شما تعیین می‌شود تا آسیبی به رنگ اتومبیل وارد نشود. پس از انجام پولیش‌کاری نوبت به واکس بدنه می‌رسد؛ در این مرحله  بر اساس میانگین دمای هوا و همچنین نوع کاربری خودرو، اقدام به انتخاب واکس مناسب می‌کنند اما به طور کل می‌توان گفت، تمام واکس‌هایی که در مرحله نهایی یک عملیات خشگیری استفاده می‌شوند جزء دسته واکس‌های نرم هستند.

 

کارشناسی تشخیص رنگ وفنی خودرو درمحل سیار

منظور از فرمان سه حالته چیست؟ 15

منظور از فرمان سه حالته چیست؟

منظور از فرمان سه حالته چیست؟

فرمان سه حالته یا الکتریکی آپشنی برای قابلیت انتخاب عملکرد فرمان در شرایط مختلف بر روی فرمان خودروهایی  که دارای سیستم فرمان الکتریکی یا EPS باشند. این نوع فرمان به راننده این امکان را می دهد که در سه حالت نرمال ، کامفورت و اسپرت بتواند رانندگی کند. این عملکرد با کمک یک دکمه بر روی فرمان قابل تغییر می باشد. و حالت انتخابی آن در صفحه نمایش پشت آمپر نمایش داده می شود. این سیستم در فرمانها رانندگان را قادر می سازد تا حساسیت فرمان را طبق شرایط جاده و سرعت خودرو تنظیم نماید.

منظور از فرمان سه حالته چیست؟ 16

حالت کامفورت و اسپورت:

حالت کامفورت باعث روان و نرم شدن فرمان خودرو در رانندگی می شود. و  خودرو بسیار نرم و با تنش کمتری حرکت کند. که در این صورت استهلاک خودرو و آسیبهایی که به اتاق ماشین وارد می اید کمتر باشد. حالت اسپورت وقتی  که فعال می شود تغییراتی در خودرو اعمال می کند.

این دکمه زمانی استفاده میکنیم که خودرو در سرعت بالا رانندگی می کنید وفرمان خودرو کمی سفت تر می شود.

منظور از فرمان سه حالته چیست؟ 17

در این حالت خودرو چابک و کارایی چندین برابری دارد. در این حالت دنده زود عوض میشود و گیر بکس سریع واکنش پیدا میکند. صدای اگزوز عوض می شود و میزان سوخت رسانی افزایش می یابد. این آپشن زمانی به کار می آید که خودرو در سرعت بالایی قصد حرکت دارد .

انواع سیستم فرمان ها:

سیستم فرمان مکانیکی :

این سیستم شامل دنده شانه ای و پینیون که پینیون با حرکت دوار ، غربیلک فرمان را به دنده شانه ای منتقل می کند و دنده شانه ای با حرکت خطی ، واکنشی به مفصلها وارد می کند و از این طریق به چرخ خودرو تاثیر می گذارد.

سیستم فرمان هیدرولیکی:

این سیستم که برای کاهش خشکی و نرمی فرمان و همچنین افزایش ایمنی درست شده است از قدرت موتور خودرو هم استفاده می کند. این سیستم مصرف انرژی بیشتری را در پی دارد و برای نصب آن به پمپ هیدرولیک ، شیرهای کنترل ، لوله های رابط ، سیلندر و تسمه نیاز دارد.

سیستم فرمان الکتریکی یا فرمان سه حالته یا EPS:

این سیستم به افزایش سرعت و حفظ تعادل خودرو در انحرافات کمک بزرگی کرد. لازم است بدانیم این سیستم از نیروی موتور استفاده می کند

قسمت های مختلف فرمان الکتریکی یا فرمان سه حالته یا EPS :

جعبه فرمان :موقعی که غربیلک  به حرکت در می اید گشتاور به پینیون منتقل میشود که موجب حرکت شفت می شود و پینیون می چرخد تا اینکه گشتاور و نیروی مقابل آن برابر گردد.

موتور DC:

این موتور نیروی فرمان را برای پیچیدن فراهم می کند. با کمک برد الکترونیکی فرمان زاویه چرخش موتور را ارسال می کند

نکته: در زمانی که  کالیبره فرمان بهم میریزد در واقع با دیاگ آی سی برد را برنامه ریزی می کنیم.

سنسور زاویه:

سنسورها پیچش میل پیچشی را دریافت کرده و گشتاور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. همچنین نیروی موتور DC را فراهم می کند.

کنترل یونیت:

این کنترل سیگنال ها را از سنسورهای مختلف دریافت میکند. همچنین خطاهای ECU را ذخیره و سیستم EPS را از مدار خارج می کند. تا در حین رانندگی دچار مشکل نشویم

طریقه کارکرد فرمان سه حالته یا الکتریکی:

در سیستم فرمان الکتریکی ، تنها یک جعبه فرمان از یک میل دندانه دار و یک موتور الکتریکی که روی میل فرمان بسته شده تشکیل شده. هنگامی که راننده غربیلک را به حرکت در می آورد سنسورهای فرمان ، سرعت غربیلک ها را محاسبه  و به کمک ورودی به سنسورهای گشتاور پیچشی؛ کنترل یونیت را تغذیه می کند. سپس کنترل یونیت به فرمان دستور می دهد. و دوباره سنسورهای موجود بر موتور با توجه به میزان چرخش موتور به کنترل یونیت فیدبک می دهد.

مزیت فرمان سه حالته / الکتریکی نسبت به هیدرولیکی :

  1. حذف پمپ هیدرولیک و چرخ
  2. حذف شیرهای کنترل و لوله های رابط
  3. حذف تسمه بین پمپ هیدرولیک و موتور
  4. سبک کردن وزن نسبت به فرمان هیدرولیکی
  5. عدم کمک فرمان در هنگام نبود گشتاور

 


شرکت کارشناسی حافظ خودرو آماده ارائه خدمات کارشناسی خودرو، آموزش کارشناسی وخدمات دیتیلینگ خودرو سرامیک و… می باشد

تلفن تماس: 09125287630

کارشناسی تشخیص رنگ وفنی خودرو درمحل سیار

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 18

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS)

معرفی سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS)

وسایل نقلیه امروزی با تنظیم دینامیکی چراغهای جلو سعی در بهینه سازی دید در شب دارند. در این مقاله ، ابتدا به مزایای استفاده از این فناوری خواهیم پرداخت. سپس ، ما به طور خلاصه چالش های طراحی و بلوک های اصلی ساختمان را بررسی خواهیم کرد.

 

مقدمه
سیستم های روشنایی سازگار با چراغ جلو (AFS) سعی می کنند چراغهای جلو خودرو را بطور دینامیکی تنظیم کند تا راننده دید بهینه در شب داشته باشد بدون اینکه به خطر افتادن امنیت سایر کاربران جاده. AFS از موتورهای پله برقی برای کنترل زاویه چراغهای جلو در هنگام فرمان خودرو یا حتی مسیریاب استفاده می کند. علاوه بر این ، سیستم تطبیقی ​​تلاش می کند تا از درخشش مستقیم خودروهای روبرو جلوگیری کند. از چراغهای جلو استفاده می کند که از آرایه ای از LED ها تشکیل شده است.

بسته به موقعیت خودروی پیش رو ، برخی از این LED ها به طور خودکار کم رنگ می شوند. به این ترتیب ، در حالی که اطراف خودروی ورودی وارد می شود ، سمت راننده کمرنگ می شود. AFS از سنسورهای تصویر برای تشخیص موقعیت وسیله نقلیه در حال استفاده استفاده می کند. شکل 1 نشان می دهد که چگونه AFS چراغهای جلو را تنظیم می کند تا سمت راننده خودروی پیش رو کمرنگ شود.

حافظ خودرو

شکل 1. تصویری از TI. روشنایی جلو تطبیقی
 

به همین ترتیب ، AFS با روشن نکردن مستقیم روی آینه نمای عقب خود از کور کردن راننده خودروی قبلی جلوگیری می کند.

 

نزدیک شدن به خودرو و نورپردازی انطباقی وسیله نقلیه با وسیله نقلیه جلویی:

 

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 19

شکل 2. جلوگیری از اذیت شدن راننده جلویی

AFS متشکل از چندین بلوک ساختمانی متفاوت ، مانند درایورهای LED ، کنترل ماتریس LED ، موتورهای استپر ، سنسورهای تصویربرداری ، MCU ها و غیره است .برای کنترل موثر شدت نور و جهت ، این بلوک ها باید سریع ، کارآمد و دقیق باشند. بیایید به طور خلاصه چالش های طراحی و بلوک های اصلی ساخت AFS را بررسی کنیم.

درایور LED برای برنامه های کاربردی خودرو

عملکرد AFS به تولید الگوهای نور پیچیده با سرعت سریع بستگی دارد. LED ها زمان افزایش نور حدود دو برابر سریعتر از منابع رشته ای را نشان می دهند. علاوه بر این ، LED ها از نظر انرژی کارآمد تر هستند و وضوح بالایی از نور سفید را ارائه می دهند. با توجه به این مزایا ، آنها در صنعت خودرو مورد استفاده گسترده قرار می گیرند. برای تولید الگوهای نوری مورد نیاز AFS ، می توانیم آرایه ای از LED ها را در چراغ جلو قرار دهیم و برخی از آنها را به صورت انتخابی روشن کنیم.

برای کار با LED ها ، ما نیاز به مدار ویژه ای داریم که به آنها درایور LED گفته می شود. درایور برای حفظ رنگ نور باید LED ها را از جریان ثابت استفاده کند. شکل 3 ساختار درایور LED را برای کاربردهای خودرو نشان می دهد.

 

ساختار درایور LED خودرو

 

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 20

شکل 3 با تقدیر از تصویر Maxim Integrated.

اگرچه ولتاژ باتری خودرو به طور معمول باید در حدود 12 ولت باشد ، اما در بعضی مواقع می تواند به اندازه 6 ولت برسد. این ولتاژ کم تنظیم نشده ولتاژ نمی تواند بطور مستقیم برای تغذیه LED ها استفاده شود. به همین دلیل ما به مبدل تقویت کننده پس از باتری نیاز داریم. خروجی مبدل تقویت کننده ، که تنظیم شده و به اندازه کافی بالا است ، برای تغذیه مبدل های باک که به رشته های LED وصل شده اند ، استفاده می شود. از هر رشته LED برای عملکرد چراغهای مختلف مانند تیر زیاد ، تیر کم ، چرخش ، موقعیت ، مه و غیره استفاده می شود.

و ، هر رشته LED به جریان متفاوتی احتیاج دارد. مبدل باک به عنوان یک منبع جریان ایده آل عمل می کند و جریان را از طریق رشته های LED ثابت نگه می دارد. در این روش ، رنگ روشن حفظ می شود. علاوه بر این ، مبدل های باک می توانند مصونیت بهتری نسبت به خرابی های باز یا کوتاه LED نشان دهند. شکل 4 درایور LED و برخی جزئیات اضافی از سیستم روشنایی جلو را نشان می دهد.

 

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 21

شکل 4. تصویر از TI. جزئیات درایور LED روشنایی جلو

مدیر ماتریس LED
درایور برای حفظ رنگ نور باید LED ها را از جریان ثابت استفاده کند. با این حال ، ما هنوز باید برخی از LED ها را کم رنگ کنیم تا الگوهای مختلف نور مورد نیاز را ایجاد کنیم. برای این منظور می توان از مفهوم مدولاسیون عرض پالس (PWM) که در شکل 5 نشان داده شده است استفاده کرد. همانطور که مشاهده می کنید ، برای تنظیم شدت LED ، پالس پالس متنوع است.

وقتی پالس زیاد باشد ، جریان ثابت تولید شده توسط درایور LED بر روی LED اعمال می شود. وقتی پالس کم شود ، جریان قطع می شود. به این ترتیب ، در حالی که جریان اعمال شده بر روی LED تقریباً ثابت است ، می توان چرخه وظیفه پالس را برای تنظیم شدت نور تغییر داد.

چرخه های مختلف مدولاسیون عرض پالس مختلف برای تنظیم شدت نور استفاده می شود

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 22

شکل 5. تصویری از Sparkfun.

متأسفانه ، حتی هنگامی که ما نور را از 100٪ به 50٪ کم می کنیم ، چشم انسان نمی تواند تغییر قابل توجهی در شدت نور تشخیص دهد. به همین دلیل درایور LED باید چرخه وظیفه PWM را با نسبت زیاد تغییر دهد. به عنوان مثال ، LT3952 قادر به نسبت کم رنگ آمیزی 300: 1 PWM است. آرایه سوئیچ های مورد استفاده برای روشن یا خاموش کردن جداگانه LED ها می توانند به صورت موازی با LED ها همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است قرار بگیرند. می توانید جزئیات بیشتری را در این شکل پیدا کنید.

 

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 23

استپر موتور
AFS برای تنظیم موقعیت لامپ بسته به اطلاعات جمع آوری شده از سنسورهای مختلف از قبیل موقعیت فرمان ، سرعت خودرو ، قدم زدن و یک وسیله نقلیه آینده ، از موتورهای استپر سریع و دقیق استفاده می کند. یک نمونه کلی برای رانندگی موتور پله ای برای کاربردهای AFS در شکل 7 نشان داده شده است.

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 24

موتورهای پله پله AFS برای جلوگیری از هرگونه شرایط رانندگی ناایمن ، باید قابل اطمینان و تحمل کنند. علاوه بر این ، اقدامات احتیاطی برای تشخیص غرفه اضافه بار موتور مهم است. وضعیت غرفه را می توان با نظارت بر رابطه فاز بین جریان سیم پیچ موتور و عقب-EMF تشخیص داد. این در شکل 8 نشان داده شده است.

همه چیز درباره سیستم هوشمند روشنایی جلو (AFS) 25

شماتیک برای هفتم

 

با افزایش بار موتور در یک جریان سیم پیچ معین ، تغییر فاز بین جریان سیم پیچ و عقب-EMF کاهش می یابد. بسیاری از رانندگان پله پله از این پدیده برای تشخیص وضعیت غرفه استفاده می کنند. NCV70522 ON نیمه هادی حتی می تواند بازده EMF را در یک خروجی خارجی نشان دهد. در صورت نیاز به تنظیم سطح تشخیص غرفه بسته به شرایط رانندگی می تواند برای کاربرد AFS مفید باشد.

 

کنترل کننده AFS
برای تولید دستورالعمل بلوک های ساختاری مختلف AFS مانند LED ماتریس LED و موتورهای پله ، می توانیم از میکروکنترلرهایی نظیر آن از خانواده میکروکنترلر ایمنی TI TMS470M استفاده کنیم. این خانواده مبتنی بر CPU ARM® Cortex M -M3 است و با سرعت 80 مگاهرتز کار می کند. این نرم افزار از ویژگی هایی مانند CAN ، LIN و تایمر رده بالا (HET) برای تولید PWM پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، دارای ویژگی های ایمنی داخلی است که آن را برای کاربردهای مهم ایمنی با نیازهای عملکرد پایین تر مناسب می کند. سند TI ذکر شده یک طرح مرجع برای AFS ارائه می دهد.

 

نتیجه
در این مقاله ، ابتدا به بررسی مزایای AFS پرداختیم. همچنین ، ما به طور خلاصه چالش های طراحی و بلوک های اصلی ساختمان را بررسی کردیم. AFS ویژگی هایی دارد که هم برای خریداران خودرو و هم برای قانون گذاران جالب است. علاوه بر این ، این فرصت را برای مهندسین و شرکت ها فراهم می کند تا محصولات خلاقانه ای را برای برنامه های AFS (و سیستم های دید در شب اتومبیل) ایجاد کنند.

 

نویسنده توسط :    November 06, 2019 by Steve Arar

https://www.allaboutcircuits.com

گرد آورنده: مهندس سعید حسن نیا ( مهندس الکترونیک/ کارشناس ارشد هیوندا کیا)